22.01.2021 року
Тема:М.Ю.Лермонтов. Зв’язок творчості митця із
традиціями європейсього романтизму (Дж.Байрона, Г.Гейне та ін.).Лірика. Мотиви
світової скорботи у ліриці М.Ю.Лермонтова.
1. Ознайомтеся з поданою нижче інформацією.
Лірика
— особливий різновид літератури, де здебільшого зображено внутрішнє життя
людини. На відміну від епічного та драматичного, ліричний образ спочатку
впливає емоційно — на почуття, настрій, а вже потім — на думки читача. Одна з
основних ознак ліричного твору — відображення життя через сприйняття його
ліричним «я». Якщо основою епічного твору є зображення об'єкта, то лірика пов'язана
із суб'єктом: ліричні твори — найсуб'єктивніші витвори мистецтва.
Ліричний герой — друге
ліричне «я» поета, його художній двійник, образ тієї людини, думки й
переживання якої висловлює автор. ліричний герой є близькою авторові людиною,
це певною мірою і авторська особистість, і водночас — узагальнюючий характер.
«Розповісти
можна прозою; повідомити можна гарною публіцистичною мовою. Але викликати
захоплення, змусити завчити, затвердити на все життя думку можуть тільки
вірші»,— сказав поет М. Асєєв. І в цьому ми переконаємося, коли проведемо порівняльну характеристику поезій Гейне і Лермонтова. А також визначимо,що спільного в їх творчих
здобутках,як вплинула творчість видатного романтика Г.Гейне на М.Ю.Лермонтова.
2.
Порівняйте
різні переклади й переспіви вірша Г. Гейне «На півночі кедр одинокий...». Який
переклад вам сподобався найбільше? Чому?
Переклад М. Т. Рильського |
Перевод М. Ю. Лермонтова |
На
півночі кедр |
На
севере диком стоит |
одинокий |
одиноко |
В
холодній стоїть |
На
голой вершине сосна. |
вишині, |
И
дремлет, качаясь, |
І
сніжною млою |
и
снегом сыпучим |
повитий, |
Одета,
как ризой, она. |
Дрімає і мріє вві сні. |
И
снится ей всё, что |
Він
мріє про пальму |
в
пустыне далёкой, |
чудову, |
В том
крае, где солнца |
Що
десь у східній землі |
восход, |
Самотньо
і мовчки |
Одна
и грустна на утёсе |
сумує |
Горючем |
На
спаленій сонцем |
Прекрасная
пальма |
скалі. |
растёт. |
3. Прочитайте поезії М.Лермонтова на с.108-109.
4. Домашнє завдання: вивчити напам’ять поезію «На дорогу йду я в самотині», прочитати повість «Герой нашого часу»
29.12.2020
Тема:Взаємодія
романтизму і реалізму в романі О.С.Пушкіна «Євгеній Онєгін». Реалістичне
висвітлення романтичних тем (кохання, відчуження особистості, життя і смерті,
розладу мрій та дійсності тощо) і образів (Онєгін-Тетяна, Ленський-Ольга)
Роман «Євгеній Онєгін» — головний твір О. С. Пушкіна.
Цьому роману — від задуму (колискою «Онєгіна…» Пушкін називав Крим, який
відвідав 1820 р.) до окремого видання (коли глави, що спершу публікували
окремо, склали в одну книгу) — поет присвятив 13 років свого життя. Зрозуміло,
що за цей час змінився і сам Пушкін, і російське світське товариство, і духовна
атмосфера країни. Роман розвивався та зростав разом з автором, тому історія
його створення відбиває історію духовного сходження поета. Твір незвичайний: за
жанром — роман у віршах, за системою віршування — написаний онєгінською
строфою, а також завдяки поєднанню романтизму з реалізмом та використанню
модерністських прийомів майбутнього. Романтизм і
реалізм у романі «Євгеній Онєгін» перебувають у складній взаємодії. Уплив доби
романтизму в романі виявляється в характері проблематики (кохання, відчуження
особистості, життя і смерті, розладу мрії та дійсності), у своєрідності образів
(Онєгін — реаліст, ленський — романтик, вихований на німецькій філософії І.
Канта), у ліричному струмені твору (багато ліричних відступів, щирий,
довірливий тон оповіді), в особливостях поетики (використання особливої
онєгінської строфи, як у Байрона — спенсерової строфи).
Реалізм роману виявився в універсальному зображенні людини, її внутрішнього
світу, інтелектуального, психологічного, морального життя. Зображувати побут у
часи класицизму й романтизму було справою другорядною. Пушкін щедро виписує
картини побуту й звичаїв різних верств сучасного йому суспільства, але особливо
не заглиблюється в це.
У цьому романі, як в енциклопедії, можна дізнатися про часи Пушкіна все: про
те, як одягалися, що було в моді (широкий болівар Онєгіна, малиновий берет
Тетяни), меню престижних ресторанів (біфштекс закривавлений), що йшло в театрі
(балети Дідло). Упродовж дії роману і в ліричних відступах поет зобразив вищий
світ Петербурга та патріархальної Москви, помісне дворянство та селянство.
Петербург того часу був місцем проживання передових людей росії — декабристів,
прогресивних митців. Автор описує місто, яке добре знав і любив: детально,
часто — іронічно (згадуючи про 1 сіль світської злості, необхідних дурнів,
накрохмалених нахаб та інших представників світського товариства). Московське
дворянство Пушкін описує у такому самому дусі, хоча саму Москву любить і
поважає за перемогу над Наполеоном.
Десяту главу
«Євгенія Онєгіна» повністю присвячено декабристам.
Для поета Росія — сільська, і він підкреслює це грою слів у одному з епіграфів.
Мабуть, тому у творі так багато образів помісного дворянства. Наприклад,
трагічна і водночас звичайна історія матері Тетяни Ларіної: «В неї ради не
спитались, / Як виряджали до вінця». Спочатку вона «пручалася, ридала», але
замінила щастя звичкою: «Солила про запас гриби, / Голила кріпакам лоби». життя
селянства в романі зображено скупо, але містко й образно, як, наприклад, просту
розповідь няні про її заміжжя або сцену збирання ягід у панському саду.
Роман О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін» мав неабияке значення для подальшого
розвитку російської літератури.
Словникова
робота (запис до зошитів)
Онєгінська
строфа — це 14 рядків: три чотиривірші і завершальний двовірш. Схема строфи
— абаб ввгг деед жж. Подібну строфу О. С. Пушкін уже застосовував: у вірші
«Таврида» (1822), перша строфа якого увійшла до тексту «Євгенія Онєгіна» (глава
1-ша, строфа XXX).
Кожна строфа
має смислову єдність. Вона містить певний сюжет, завершений і цілісний.
Дослідники зазвичай виокремлюють два типи строф, обумовлених ліро-епічною
природою роману: строфи, у яких представлено епічний початок, і строфи, що
розвивають абстрактну думку. У першому випадку структура онєгінської строфи є
такою: 1-й чотиривірш — експозиція і зав’язка дії, 2-й — розвиток дії
(різноманітні додатки, уточнення), 3-й — кульмінація, розкриття самого сенсу
взятої теми, двовірш — іронічний фінал.
Другий тип онєгінської строфи зазвичай будується за типом логічного доведення.
Органічний зв’язок тези й антитези визначається романтичною іронією. Перші два
чотиривірші — це теза логічної побудови, зав’язка і розвиток думки; далі —
антитеза; за нею — двовірш: синтез.
Безсумнівно, історія створення роману «Євгеній Онєгін» — це історія створення
онєгінської строфи. Саме за допомогою варіювання строф авторові вдалося у
віршованому романі створити аналог прозових розділів і глав: переходити від
однієї теми до іншої, змінювати стиль викладу від роздуму до динамічного
розвитку сюжету. У такий спосіб автор створює враження невимушеної бесіди зі
своїм читачем.
Сам Пушкін
визначав жанр «Євгенія Онєгіна» як вільний роман, адже твір був вільним від
стереотипів і штампів. Пушкін постійно полемізує з літературною традицією: він
воскрешає у свідомості читача прикмети поетики традиційного роману.
«Євгеній Онєгін» — роман ліро-епічний: наскільки об’єктивний, настільки ж
сповідальний, тому в ньому позначається ліричний сюжет. Пушкін виробляє
особливі форми розкриття образу автора: роздуми, зізнання, спогади, душевні
виливи, судження про навколишній світ і дійових осіб роману (все це називають
ліричними відступами); водночас центральні персонажі розкриваються через
вчинки, дії, діалоги, монологи. Незважаючи на те що поет наділяє фактами своєї
біографії образ автора, останній не тотожний Пушкіну. Образ автора — утілення
певного світорозуміння, ставлення до життя, він має значення етичної норми,
духовноморального ідеалу.
Домашнє завдання: прочитати роман М.Лермонтова «Герой
нашого часу»
Урок зарубіжної літератури у 9 класі, дата проведення 18.05.2020 року.
Урок зарубіжної літератури у 9 класі, дата проведення 12.05.2020 року.
Урок зарубіжної літератури у 9 класі, дата проведення 05.05.2020 року.
Урок зарубіжної літератури у 9 класі, дата проведення 04.05.2020 року.
Дженні
|
Олівер
|
Спільне
Наполегливість,
розум, атеїсти, підтримка один одного, сильні духом
|
|
Відмінне
|
|
Займається
музикою
Вперта
Бачить
у всьому позитив
|
Грає
хокей
Гордий
Затятий
Не
хоче визнавати очевидні речі (батько його любить)
|
Урок зарубіжної літератури у 9 класі, дата проведення 28.04.2020 року.
Урок зарубіжної літератури у 9 класі, дата проведення 27.04.2020 року
Урок зарубіжної літератури у 9 класі, дата проведення уроку 21.04.2020 року.
Урок зарубіжної літератури 9 клас, дата проведення уроку 14.04.2020 року.
Комментариев нет:
Отправить комментарий