5 клас зарубіжна література

17.05.2022

Тема. Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки. (Образи дітей, які стали володарями «золотих» квитків.)

 

Добрий день, дорогі діти!

 

А ви любите подорожувати? Любите пригоди?  Тоді вперед. Пропоную і нам разом із Чарлі здійснити подорож чарівною фабрикою містера  Віллі Вонки.

 

Сьогодні ми з вами розпочинаємо цікаву мандрівку, протягом якої  разом  із героями твору Роальда Дала будемо вчитись співчувати, бути витривалими, цілеспрямованими, щоб, врешті-решт, отримати бажану перемогу.  Можливо, сам письменник і не думав, що його твір буде настільки цікавим не лише дітям, але  й дорослим. Хто ж цей талановитий Роальд  Дал?

Перейдіть за посиланням та перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=2HMbeqDNu0s

 

.Робота над книгою велася в1961-1962 рр.. Це був нелегкий період у житті письменника(тяжко захворів син, а через рік помирає донька).Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п'ятеро) Даль став придумувати для них казки. «Звичайно, я розповідав їм різні історії щовечора - згадує письменник. - Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: «А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?» Так я почав писати «Джеймса». Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов прямо до «Чарлі».

За словами Даля, основою казки послужили дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він і інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку, - пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик». - Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п'ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».

І книга знайшла читача!!! Російський письменник-казкар Едуард Успенський написав передмову до російського видання у 1991 році: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські і всякі інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу». 

В 1971 році на екрани вийшов фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався самому автору, бо багато уваги приділялося Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована в 2005 році режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіноверсій існує ряд мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг. А також сюжети твору використовуються у мультсеріалах, іграх, атракціонах.

Цікаві факти про  кінострічку «Чарлі і шоколадна фабрика» 

          Зйомки фільму почалися 21-го червня 2004 року у п'яти найбільших павільйонах на студії  Pinewood в Лондоні

          Човен Віллі Вонки будували 20 тижнів

          Льодяники на деревах та солодка вата у фільмі є справжніми кондитерськими виробами

          Компанія Nestle надала для зйомок фільму 1,850 плиток справжнього шоколаду

          Також було виготовлено 110,000 штучних плиток

          У своєму інтерв'ю Джонні Депп казав, що його Віллі Вонка буде поєднанням Говарда Хьюза та гламурної рок-зірки 70-х.

          Джонні Депп був вражений грою Фредді Хаймора у фільмі "Чарівна країна", тому вмовив Тіма Бертона ухвалити його на роль Чарлі Бакета

          На роль Віллі Вонки претендували Майкл Кітон, Христофер Уокен, Ніколас Кейдж, Стів Мартін і Робін Уїльямс

          У США фільм зібрав $206,459,076, за кордоном - $268,509,687 (усього - $474,968,763).

 

Прослухайте перші 6 розділів книги за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=ZjDU8-cgOts



03.05..2022

 Тема: Контрольна робота.

Дорогі діти! Виконайте контрольну роботу та надішліть на перевірку. Роботу виконуємо , як завжди.

1 Льюїсу Керроллу випало жити в Англії за часів правлення королеви:

А Єлизавети;

Б Вікторії;

В Анни Стю́арт;

Г Марія II.

2 За тих часів уважалось:

А дитина – це небожитель, тому їй  нічого не забороняють, на неї не кричать, не карають.

Б дітей змалку треба привчати до вишуканих манер;

В добрим смаком стримувати себе в усьому;

Г у п’ять років дитина знайомиться з “суворою дійсністю”,  потрапляє під жорсткі правила й обмеження, яких треба дотримуватися.

3 Уперше в історії літературної казки Льюїс Керролл:

А використав діалог тварини і дитини.

Б використав подорож в інший світ;

В використав фантастичні елементи;

Г зробив головною героїнею реальну дівчинку.

4 Льюїс Керролл був:

А математиком і письменником;

Б священником і фотографом;

В географом і льотчиком;

Г філософом і другом дітей;

Д філософом і лікарем.

5 В уявному світі твору «Аліса в Крайні Див» автор відображає:

А проблеми виховання, судочинства»

Б проблеми усього суспільного устрою «вікторіанської доби»

В вплив релігії на державний устрій;

Г тільки те, про що можна було говорити в той час.

6 Які англійські приказки взято за основу образів Чеширського Кота, Капелюшника, Шаленого зайця:

А Посміхається, як Чеширський Кіт;

Б За двома зайцями поженешся - жодного не зловиш;

В Божевільний, як капелюшник;

Г Казиться, мов березневий заєць;

Д Блудлив, як кішка, боягузливий, як заєць;

Е Виховання дітей дуже схоже на спробу зібрати котів в одну зграю.

7 Вкажіть тему і ідею твору Льюїса Керролла «Аліса в «Країні Див»:

А Тема: дивовижні, фантастичні пригоди дівчинки Аліси уві сні.

Б Ідея: в іграх та випробуваннях відбувається формування особистості дитини, що вона не може відразу жити за законами дорослих, оскільки пізнає світ по-своєму, часто помиляючись і завдаючи болю й собі, й оточенню. Але кожен має пройти свій шлях.

В Тема: пригоди дівчинки – вигадника і фантазії героїні та Білого Кролика.

Г Ідея: у творі автор обстоював свободу всіх і кожного, свободу думки, мрії, творчості, без яких неможливий прогрес людства.

Д Тема: твір про героїню, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших.

Е Ідея: радості життя та відкриття світу.

8 Перша поетична збірка Марини Цвєтаєвої:

А «Книжки в обкладинках червоних»;

Б «Дитинство»;

Г «Вечірній альбом»;

Д «Сузірья».

9 Вкажіть , яких видатних композиторів згадує Марина Цвєтаєва у вірші «Книжки в обкладинках червоних»:

А Едварда Гріга;

Б Йоганна Себастьяна Баха;

В Роберта Шумена;

Г Чайковського Петра Ілліча;

Д Амадея Моцарта;

Е  Людвіга ван Бетховена;

Ж  Цезаря Кюї.

10 Які епізоди з книги Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» згадує поетеса у вірші:

А Знайомство з Беккі.

Б У печері.

В Фарбування паркану.

Г Виведення бородавок за допомогою дохлої кішки на кладовищі.

Д У школі.

11 Фантастика – це:

А те, чого не існує в реальній дійсності; світ уявлень та образів митця, який базується на основі засвоєних раніше фактів із реального життя; творча уява;

Б твір мистецтва, що зображує події, явища, людей, їх почуття в образній формі;

В різновид художньої літератури. В її основі – гострий, динамічний, з таємницями і загадками сюжет, напружені конфлікти особистого та громадського життя, в яких найбільш повно виявляються риси характеру героїв. 

Г один із жанрів художньої літератури, прозовий твір, місткий за обсягом, складний за будовою, у якому широко охоплено , розкрито історії багатьох персонажів, важливі проблеми, життєві події.

12 Вкажіть ознаки фантастики:

А тривалість подій у часі;

Б незвичайність подій та образів;

В складність персонажів, їхнє глибоке розкриття;

Г дивні імена і назви;

Д стрімкі  й неймовірні повороти сюжету;














Тема: Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у  творі.

Мета: продовжити ознайомлення з творчістю російської поетеси; з'ясувати своєрідність її світобачення, особливість збірки «Вечірній альбом»; розвивати вміння учнів аналізувати поетичний твір та міжпредметні зв'язки, навички аналізу художніх образів; сприяти розвитку зв'язного мовлення; виховувати поетичний смак, любов до мистецтва в цілому.

 

Дорогі діти!

1.Ознайомтеся з статтею підручника «Краса слова», що знаходиться на сторінці 264.

2. Дайте усно відповіді на запитання після статті.

3. Повторіть вивчене з теми «Сила творчої уяви» (творчість Л.Керролл, М.Цвєтаєвої) та підготуйтеся до контрольної роботи, яка буде на наступному уроці.

 

 

 



21.04.2022

Тема: Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші «Книги в червоній палітурці». Знайомі образи з прочитаних книг.

 

   Дорогі діти! Сьогодні ми познайомимося з віршем Марини Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» .У вашому підручнику він розміщений на сторінці 261.

Вірш написаний приблизно в період 1908—1910-х років. У той час Марина Цвєтаєва почала готувати до друку свою першу книгу - "Вечірній альбом". Твір "Книги и червоній палітурці" увійшов до розділу "Дитинство". Молода авторка відчувала, що її дитинство відходить у минуле, попереду на неї чекало велике доросле життя. Але у подальшу путь вона взяла із собою незабутні враження і спогади про твори мистецтва (музики й літератури), які полюбила з дитинства.

Прочитайте с самостійно вірш (сторінка 261).

Бесіда по змісту вірша

- Як називає поетеса дитяче життя?

- Чому Марина називає дитяче життя раєм?

- Хто були її друзями?

- А у вас є улюблені герої?

- Хто вони?

- Як часто Цвєтаєва звертається до книг?

Коментар

Діоген — давньогрецький філософ, який за легендою жив у діжці.

Принц і злидар — герої повісті Марка Твена «Принц і злидар» — схожі один на одного англійський принц Едуард Тюдор і маленький жебрак Том Кенті, які за велінням долі помінялися своїми ролями; потрапивши в незвичне середовище, кожен із них відкрив для себе важливі істини.

Палітурка - обкладинка, оправа для зброшурованих листків книги, зошита і т. ін. з картону, матерії, шкіри тощо.

   Нам важко навіть уявити світ, в якому немає книги. До неї ми звикли з самого дитинства, вона розкривала перед нами дивовижні таємниці життя та давала корисні поради у важку хвилину, вчила нас розуміти самих себе. Найважливіше призначення книги - зберігати знання, накопичені віками і передавати їх наступним поколінням. Книзі ми завдячуємо тим, що сьогодні можемо насолоджуватися шедеврами давньої літератури. В наш час на зміну друкованим книгам приходять електронні. Час іде вперед. В наше життя прийшло кіно, телебачення, Інтернет .

 Багато міняється, та книги залишаються… Книги - це пам'ять людства.

З’єднати частини прислів’їв про книгу (виконайте завдання в зошиті та надішліть на перевірку)

Будеш з книгою дружити –                       все знати

                                           

Будеш книги читати,                                  знання.

З книгою дружити –                                       в роботі не тужити
Золото добувають із землі,
                               не язиком чесати

З ручаїв – ріки, з книжок –                        будеш все знати.

Вибирай книгу,                                    як вибираєш друга.

Книгу читати –                                     а знання – з книжок.

       Книгу читати –                                     буде легше в світі жити.

Д/з: Підготувати виразне читання вірша М.Цвєтаєвої, вміти аналізувати вірш






Тема: Персонажі, які оточують героїню.

Мета уроку: допомогти учням глибше усвідомити зміст твору; розвивати образне і логічне мислення,  навички виразного читання, переказування, виділення ключових епізодів, ви-словлення власної думки про прочитане; виховувати кращі моральні якості, любов до книги, оптимістичне світобачення.

 

Добрий день, дорогі діти! Виконайте тести та надішліть на перевірку.

 

1.Справжнє ім’я Льюїса Керролла, автора книги «Аліса в Країні Див», було…

А) Чарльз Лютвидж Доджсон  Б) Роберт Льюїс В) Френсіс Джейн

2. Аліса, головна героїня книги, потрапила у Країну Див, …

А) перелетівши через чарівні гори на літальному будиночку

Б) провалившись у кролячу нору  В) заблукавши у лісі

3. За ким погналась Аліса?

А) За білим кроликом Б) За червоним конем  В) За синім крокодилом

4. Які троянди наказала посадити Королева?  А) Червоні  Б) Білі   В) Жовті

5. Хто з персонажів книги мав дивовижну посмішку, котра жила сама по собі?

А) Чеширський кіт      Б) Шалений Заєць            В) Капелюшник

6. Герцогиня кинула Алісі в руки … А) сковорідку   Б) Кота В) немовля

7. Чим було змащено годинник  Капелюшника?

А) Сметаною   Б) Варенням   В) Вершковим маслом

8. Хто виконує роль молотка під час гри в крокет?А) Грифон  Б) Риба   В) Фламінго

9. Божевільне чаювання проходило в компанії…

А) Чеширського Кота, Гусені, Білого Кролика

Б) Герцогині, Валета, Королеви

В) Капелюшника, Шаленого Зайця, Соні

10. Валета судили за те, що він …

А) виграв у крокет  Б) не посадив троянди  В) украв пиріжки

 

Тепер нам варто пригадати персонажів, які супроводжують Алісу під час її пригод. В цьому вам допоможе  табличка. Тут подані імена героїв мовою оригіналу, вам слід перек-ласти їх українською мовою так, як ми зустрічали на сторінках книги.

(Записати переклад і надіслати на перевірку)

Оригінал        Переклад

Alice  

White Rabbit 

Mad Hatter    

March Hare   

Caterpillar     

Dodo  

Cheshire-Cat 

Queen of Hearts        

Dormouse      

Gryphon        

Mock- Turtle 

 

Вікторина «Відгадай!» (записати відгадки і надіслати на перевірку)

«…Довго йти не довелося: садиба, яку вона невдовзі побачила, належала, безперечно, йому, бо два димарі на даху виглядали, як заячі вуха, а дах був накритий хутром. Сама са-диба виявилася такою великою, що Аліса не квапилася підходити ближче, поки не відку-сила чималий кусник гриба в лівій руці й довела свій зріст до двох футів. Але й тепер во-на рушила з осторогою. «А що, як він і досі буйний?» — думала вона.»

«На вигляд наче добродушний,— подумала Аліса,— але які в нього пазурі та зуби!.. Ва-рто з ним триматися шанобливо».

«Згорнувши руки на грудях, … сиділа на шапинці й статечно курила довгу кальянову люльку, не звертаючи жодної уваги на те, що діється довкола.»

«Він тихо дріботів назад, тривожно роззираючись на всі боки, мовби чогось шукав.»

«Вона почала роззиратися довкола, прикидаючи, кудою б непомітно втекти, і раптом угледіла в повітрі якусь дивовижу. Спершу … вкрай розгубилася, але, придивившись пи-льніше, збагнула, що то — усміх.»

«… почервоніла з люті і, хижо блимнувши очима, вереснула:— Відтяти їй голову! Від-тя…»

 

 

Завдяки казці ім’я Аліса стало популярним.

«Аліса в країні Див» увійшла в список дванадцяти «самих англійських» предметів і явищ, складений міністерством культури та спорту Великобританії.

На честь Березневого Зайця, Капелюшника та Казна – Що – Не – Черепахи названо асте-роїди.

У фільмі «Матриця» Нео, головний герой, отримав повідомлення про те, що він повинен, подібно до Аліси, слідувати за Білим кроликом. Один із головних героїв, Морфеус, про-понує Нео дізнатися, «наскільки глибока кроляча нора».

В Англії «Алісу…» люблять набагато більше інших книг, давно розібравши її на численні прислів’я, приказки

 

 

   Домашнє завдання :  дочитати твір,  переказувати сюжет, знайти в книзі елементи казки та гри     

 

 


 31.03.2022

Тема уроку: Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.

Мета:

1.1.          Слово вчителя

На минулому уроці ми  дізналися про автора казки «Аліса в Країні Див». Сьогодні я сподіваюся, ви всі бажаєте дізнатися більше про пригоди головної героїні. Ви дізнаєтесь, які незвичайні слова і вислови використовує автор, щоб відтворити дивовижний світ куди потрапила Аліса. Тож продовжуємо мандрівку в чарівну атмосферу казки!

-             Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку.

-             Як ви думаєте, чому Аліса забула, як правильно говорити? (Тому що вона потрапила в казковий світ і з нею почали відбуватися дивні перетворення)

1.2.          Перевірка домашнього завдання.

Для початку за допомогою тестових завдань ми перевіримо  як ви зрозуміли прочитані вами розділи

Тестові завдання виконати в зошиті та надіслати на перевірку

1.Аліса сиділа на бережку ріки з:

а) братом; ,                         

б) сестрою;

в) подружкою;

2.  Повз Алicy промчав, щось бурмочучи:

а)         березневий заєць з блакитними очима;

б)         рудий собака з рожевим бантиком на шиї;

в)         білий кролик з рожевими очима.

3. Кролик втік ...

а) у велику нору під смородиною

б) в маленьку нірку під живоплотом

в) у велику нору під шипшиною

4 . Кролик витягнув з кишені жилета ...

        а) годинник 

б) ключ

в) записну книжку

5.Пролітаючи в норі, Аліса прихопила з собою:

а)красиву картину;

б)різнобарвну паросольку;

в)баночку із джемом.

6. На скляному столику нічого не було, крім крихітного ...

а) срібного ключика 

б) золотого ключика 

в) мідного ключика

7. Що побачила Аліса за маленькими дверцятами , величиною не ширше мишачої нори ?

а) Прекрасний сад

б) Чудовий замок

в) Квіткове поле

8. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами « З'їж мене » , які ...

а) були виведені масляним кремом 

б) шоколадною глазур'ю 

в) викладені смородинками

9. З яким предметом порівняла Аліса своє раптове зменшення ?

а) з підзорної трубою

б) з пірамідою

в) з пісочним  будиночком

10 . У тій же калюжі , де плавала Аліса, виявилася ...

а) жаба 

б) миша

в) кішка

11.Як Аліса вирішила бути добрішою до своїх ніг?

а)надсилати їм подарунки до кожного Різдва;

б)ніколи не забувати ретельно зав'язувати шнурочки на черевиках;

в)не бігати прудко, щоб не впасти й не забитися.

12.Білий кролик, злякавшись питання Аліси, випустив:

а)краватку й носову хустинку;

б)рукавички та віяло;

в)окуляри й телефон.

 

Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 236 підруч­ника — «Гра словами й смислами»).

 

Виразне читання «фігурного вірша» (с. 237 підручника).

 

Характеристику образу Аліси ми виконаємо письмово за допомогою заповнення анкети.

Анкета

1.Ім'я (Аліса)

2. Стать (Дівчинка)

3.Вік героїні. (7 років)

4.Рід занять (Навчається у школі)

5.Домашні улюбленці (Кішка Діна)

6.Риси характеру.( доброта, природність, ввічливість, мужність, життєрадісність, дотепність, почуття власної гідності)

 

 

У творі багато фразеологізмів, роблять його ще більш виразним. Учні отримують роздатковий матеріал. Завдання для класу : з'єднати фразеологічний вислів з його значенням.

Клювати носом                               байдуже

Виходити з себе                              затихнути, причаїтися

Зірвалася на ноги                            потрапити в скрутне становище

Вскочити в халепу                          придумалось, подумалось

Мені начхати                                   гніватись, бути роздратованим

Спало не думку                               дрімати

Голову на відсіч даю                      швидко зіскочила, піднялася

Затамувати подих                           переконаний у правильності

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ІНСТРУКТАЖ ДО НЬОГО

Навчитися виразно читати, переказувати розділи 4-6 повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див», уміти виділяти головні епізоди й деталі, коментувати їх, характеризувати героїв. Намалювати ілюстрації до епізоду, який запам’ятався найбільше.

 

 

 

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дистанційне навчання Дорогі діти! На період карантину переходимо на дистанційну форму навчання