Зарубіжна література 10 клас


Виконані завдання надсилайте на мою електронну адресу оksana.zaika@ukr.net або у Viber

18.01.2021 року

Тема:Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману ХІХ століття, національна своєрідність. Росія. Федір Михайлович Достоєвський. Значення Ф.М.Достоєвського для розвитку соціально-філософського і психологічного роману. Наслідування митцем традицій М.В.Гоголя.

1.       Ознайомтеся з фактами біографії Ф.Достоєвського

 Далекий предок Достоєвських, Данило Ртищич, 1506 р. отримав село Достоєве на Берестейщині (територія нинішньої Білорусі), від назви якого походить прізвище. Одна з гілок роду Достоєвських перебралася на Волинь. Саме там мешкав Феодор Достоєвський, “прокуратор” князя Андрія Курбського, згаданий у документах 1570-х рр. 1664 року в паперах села Секунь згадано ще одного пана Достоєвського — власника сусіднього села Кличковичі.

1775 року Достоєвські продали Кличковичі. Тоді Григорій Гомерович Достоєвський перебрався до Янушполя (імовірно, під Житомиром), де прийняв сан священика. Його сини також мали парафії на Поділлі: Ян — у селі Скала, Андрій — у селі Війтівці.

Андрій Достоєвський, дід письменника, у 1782-1820 рр. був священиком, підписувався українською — “Андрій”. Після нього у Війтівцях правив його син Лев (1820-1829). Другий син, Михайло (батько письменника), навчався у Подільській семінарії у Шаргороді. Звідти як одного з найкращих учнів його відправили на навчання до Медико-хірургічної академії в Москву (після навчання став одним із найкращих лікарів Маріїнської лікарні для бідних). До війни 1812 р. підписувався також українською — “Михайло” і лише під час війни, будучи військовим лікарем, ставив російський підпис — “Михаил”.

 

Могили Достоєвських є у Кальнику (село в Україні, в Іллінецькому районі Вінницької області, розташоване у місці злиття річок Кальнички й Собу).

Сам письменник улітку 1877 р. відпочивав та працював над романом “Брати Карамазови” в селі Малий Прикіл (сьогодні — територія Малорибицької сільської ради Краснопільського району на Сумщині).

 За життя Достоєвського у культурному російському середовищі точилися суперечки між принаймні двома політичними течіями — слов’янофільством та західництвом, суть яких приблизно така: прихильники першої стверджували, що майбутнє Росії полягає в народності, православ’ї та самодержавстві; прихильники другої вважали, що росіяни мають у всьому наслідувати європейців. І ті й інші розмірковували над історичною долею Росії. Достоєвський же поділяв погляди літературної течії та громадської й філософської думки, яке російською називається почвенничество. Він був росіянином, нерозривно пов’язаним із народом, але при цьому не заперечував досягнень культури й цивілізації Заходу. Проте погляди Достоєвського розвивалися, і під час третього перебування за кордоном він остаточно став переконаним монархістом.

 Як зазначив сучасний філософ Олег Михайлович Ноговіцин, Достоєвський є найяскравішим представником онтологічної, рефлексивної поетики, що, на відміну від традиційної описової поетики, залишає персонаж у певному сенсі вільним у своїх відносинах із текстом, який його описує, що виявляється в усвідомленні героєм свого зв’язку з цим текстом та діях, цим текстом обумовлених. Звідси вся парадоксальність, суперечливість і непослідовність персонажів Достоєвського. якщо в традиційній поетиці персонаж завжди перебуває у владі автора, завжди захоплений подіями (захоплений текстом), тобто є цілком описовим, цілком уключеним у текст, цілком зрозумілим, залежним від причин та наслідків, руху оповіді, то в онтологічній поетиці ми вперше стикаємося з персонажем, який намагається чинити опір текстуальним стихіям, своїй підвладності тексту, намагаючись його “переписати”. За такого підходу письменство є не описом персонажа в різноманітних ситуаціях і положеннях у світі, а співпереживанням його трагедії — у його свавільному небажанні прийняти текст (світ), у його нездоланній надмірності щодо цього тексту (світу), потенційній нескінченності. Уперше на таке особливе ставлення Достоєвського до своїх персонажів звернув увагу Михайло Михайлович Бахтін, видатний російський культуролог, філософ, теоретик європейської культури й літератури, творець нової теорії європейського роману.

2.     Прочитайте матеріал підручника на ст..142-145 та складіть хронологічну таблицю життя і творчості письменника.

 

 

Домашнє завдання: читати роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара”, повторити поняття жанр роману та різновиди роману.

11.01.2021 року

Тема: Позакласне читання. Тумас  Йоста Транстремер. Лірика. Розмаїття тем і жанрів його лірики. Актуальні проблеми сьогодення та образ сучасної людини в поезії Т.Й.Транстремера.

1.     Ознайомтеся з біографією поета.

Томас (Тумас) Йоста Транстремер народився 15 квітня 1931 р. у Стокгольмі в інтелігентній родині: мати була шкільною вчителькою, а батько — журналістом. Дитинство поета припало на час Другої світової війни, коли Швеція опинилася в ізоляції. Як писав сам поет, хлопчиною він був схожий на такого собі маленького професора, який цікавився перебігом військових подій і пильно стежив за тим, що відбувалося довкола. Після закінчення гімназії майбутній поет навчався у Стокгольмському університеті, студіював історію літератури та релігій, а також психологію.

За основним фахом — лікар-психолог, працював спочатку у в’язниці для неповнолітніх, згодом — з інвалідами, що втратили працездатність унаслідок трудового каліцтва, ув’язненими й наркоманами. Професійний піаніст.

Найвпливовіший скандинавський поет останніх десятиліть.

Почав писати у 13 років. Коли у 1954 р. вийшла друком дебютна збірка митця «17 віршів», у якій, за фігуральним висловом критики, образи буквально вистрибували зі сторінок юного генія, Тумаса Транстремера проголосили «головною надією шведської поезії». Музика й природа — такими є провідні мотиви цієї збірки. Поезія, водночас загадкова і ясна, що виражала захоплення життям, була просякнута християнськими мотивами. Через десятиліття митець став уже головним поетом не лише Швеції, а й усієї Скандинавії.

1993 року оприлюднив стислу автобіографію («Спогади споглядають на мене»).

«Політичні» поети 1970-х рр. звинувачували Транстремера у відстороненні від власної традиції й політичних процесів. Проте поет творив у межах модерністських, експресіоністських і сюрреалістичних тенденцій поезії ХХ ст. Його зрозумілі картини повсякденного життя та природи змальовують містичну проникливість універсальних аспектів людського розуму.

На початку 1990-х рр. митця паралізувало внаслідок інсульту, але він навчився писати лівою рукою та навіть виконувати музику для лівої руки на фортепіано, часто написану спеціально для нього західноєвропейськими композиторами.

Транстремер — автор 12 книг віршів і прози. Твори поета перекладено 60 мовами світу. Його остання робота, збірка віршів «Велика таїна», вийшла друком 2004 р.

6 жовтня 2011 р. Нобелівський комітет оголосив про присудження премії з літератури Томасові Транстремеру.

Окрім того, Транстремер здобув Поетичну премію видавництва Бонніер, Міжнародну премію в галузі літератури (Нойштадт), Премію Петрарки (Німеччина), Золотий вінок Струзьких вечорів поезії, Шведську премію Міжнародного поетичного форуму та ін.

Помер 26 березня 2015 р.

Переклала деякі твори Т. Транстремера українською сучасна поетеса Юлія Юріївна Мусаковська. На жаль, видавали друком їх фрагментарно (здебільшого в журналі «Всесвіт»).

2.     Прочитайте твори, що подані нижче

         ДО-МАЖОР

Коли він ішов по вулиці після побачення,

сніг кружляв у повітрі.

Зима прийшла,

поки вони кохалися.

Ніч світилася білим.

Від радості він ішов швидко.

Ціле місто схилялося перед ним.

Усмішки перехожих —

всі посміхалися за піднятими комірами.

Було так вільно!

І всі знаки питання почали співати про присутність бога.

Так він думав.

Музика звільнилась

і вийшла у шалений снігопад

довгими кроками.

Все було на шляху до ноти «до».

Тремтячий компас вказував на «до».

Година понад стражданнями.

Було так легко!

Всі посміхалися за піднятими комірами.

               Т. Транстремер (переклад Ю. Ю. Мусаковської)

              СПОГАДИ БАЧАТЬ МЕНЕ

Червневий ранок, коли зарано

прокидатись, але запізно, щоб знову заснути.

Я мушу вийти надвір у зелень, яка заповнена

спогадами, і вони проводжають мене поглядами.

Їх не видно, вони повністю зливаються

із фоном, бездоганні хамелеони.

Вони так близько, що я чую їхнє дихання,

хоча й пташині співи оглушують.

                                     Т. Транстремер (переклад Ю. Ю. Мусаковської)

                    ШТОРМ

Зненацька мандрівник зустрічає

старий великий дуб, який — мов скам’янілий лось,

із кроною завширшки з милю, перед чорно-зеленою

фортецею вересневого моря.

Північний шторм. Це в той час, коли зріють

ґрона горобини. Пробудженому в пітьмі

чується, як сузір’я б’ють копитами у своїх стійлах

високо над деревами.

                                      Т. Транстремер (переклад Ю. Ю. Мусаковської)

                         РАНОК І В’ЇЗД

Морська чайка — шкіпер сонця — керує своїм польотом.

Під нею — вода.

Зараз світ іще дрімає,

наче багатоколірний камінь у воді.

Незрозумілі дні. Дні —

наче письмо ацтеків!

Музика. І я стою, ув’язнений

у цьому гобелені,

з піднятими руками — як фігура

з народної творчості.

                      Т. Транстремер (переклад Ю. Ю. Мусаковської)

 

Знайдіть та випишіть у зошити  антитезу.

Домашнє завдання: розгорнута відповідь  на питання: «Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що Транстремер — один із найвизначніших поетів сучасності? Чому?»

30.12.2020

Тема Контрольна робота. Твір на одну з тем: «Дійсність у шатах казки» (Е.Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер), «Всі бурі витримав наш коро біль, сміливців лаври ждуть…» (за поезією В.Вітмена), «Прекрасним є лише те, що нікому й нічого не служить…» (Т.Готье) (за творчістю російських поетів «чистого мистецтва».

 Роботи виконати в цей же день на уроці та надіслати для перевірки

Хто здав роботи, тим не писати.

 

Домашнє завдання: позакласне читання. Тумас Йоста Транстремер. Лірика.

 

https://history.vn.ua/pidruchniki/kovbasenko-world-literature-10-class-2018-profile-level/20.php

https://scribble.su/zarub_ukr/zarub-lit-10-kadobyanska/34.html

10 клас 21.12.2020

Тема: Розвиток мовлення (письмово). Ідейно-художній аналіз віршів В.Вітмена.

Завдання: зробити письмово ідейно-художній аналіз будь-якої поезії В.Вітмена із збірки «Листя трави».

 

Перед написанням уважно ознайомтеся з памяткою!

ІДЕЙНО-ХУДОЖНІЙ АНАЛІЗ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ

               Віршована форма:

            Тема (про що розповідає автор)

            Ідея (основна думка) – (для чого автор створює свій твір)

            Жанр: малі форми, вірш, пісня, гумореска, поема, драма

            Художні засоби (дивись внизу)

            Композиція (якщо є) (див. в прозовій формі)

           

ХУДОЖНІ ЗАСОБИ:

Епітет: лагідна усмішка, золотокоса осінь     

Порівняння: міцний, як дуб

Уособлення: весна прийшла

Метафора: час летить, листя шепоче

Риторичні питання, оклики (не потребують відповіді)

Рефрен – приспів, повторювані рядки

Анафора – єдинопочаток (Світає… Світає…)

Епіфора – єдинокінець (…і я не знаю лиш себе!   … і я не знаю лиш себе!)

Алегорія (в байці): Лисиця уособлює хитрість, заєць – боягузливість

Гіпербола (перебільшення): одним махом вирвав дуба

Літота (применшення): Гуллівер схилив голову в покорі перед ліліпутами

Діалектизми: легінь (парубок), файно (гарно)

Неологізми (нові слова): інтерактивний

Застарілі слова: вельможа, вуста

Гумор (добрий), сатира (злий), пародія

Паралелізм (схожий стан природи та настрою людини)

 

 


2020-2021 навчальний рік



Урок зарубіжної літератури у 10 класі, дата проведення 20.05.2020 року.

Тема: Ніл Річард МакКіннон Гейман «Чому наше майбутнє залежить від читання».
1.     Коротко про  письменника.
Ніл Річард МакКіннон Ґейман народився 10 листопада 1960 р. в місті Портсмуті, що у Великій Британії. Ця місцевість багата визначними пам’‎ятками, наприклад, саме там розташований будинок, у якому народився знаменитий англійський письменник Чарльз Діккенс. Дідусь Ніла Ґеймана був власником великої мережі продуктових магазинів, де працював і його син Девід, батько Ніла. А мати письменника була фармацевтом.

Ніл почав читати з чотирирічного віку: замість того щоб гратися з іграшками, маленький хлопчик буквально «ковтав» книжки. Поміж улюблених авторів був і Джон Рональд Руел Толкін: Нілові дуже подобалося читати про пригоди хоробрих гобітів і мудрого мага Гендальфа. Подобалися йому також «Хроніки Нарий» Клайва Стейплза Льюїса, «Аліса в країні чудес» Льюїса Керрола та інші твори з вигаданими пригодами. Можливо, саме відтоді Нілові так подобається фентезі. Саме любов до читання допомогла Нілу стати чи не найкращим учнем класу, адже коли видавали шкільні підручники, допитливий Ніл прочитував їх усі від початку до кінця, тому знав наперед, що буде в навчальній програмі. Але після закінчення школи юнак не став пов’‎язувати свою долю з університетом, а відразу влаштувався кореспондентом у британське видання.

Прочитані в дитинстві твори відчутно вплинули на Ґеймана, тож не дивно, що Ніл почав працювати у жанрі фентезі і водночас, подібно до Стівена Кінга, віддав належне також літературі жахів («horror»). Отже, Ніл Ґейман — письменник різноплановий. У послужному списку Ніла понад десять відзнак, серед яких, наприклад, премія Брема Стокера, нагорода від Асоціації письменників жанру жахів (Horror Writers Association) за видатні досягнення в літературі горору. Можна також назвати «Медаль Ендрю Карнегі» (англ. Andrew CarnegieMedals for Excellence in Fiction and Nonfiction) — це британська щорічна премія в галузі літератури для дітей та юнацтва, «найстаріша і найпрестижніша нагорода за дитячу книгу», що вручається з 1936 р. Королівським інститутом бібліотечних та інформаційних працівників. Перелік Ґейманових літературних відзнак і нагород можна продовжити й далі... Спочатку Ніл Ґейман заявив про себе як сценарист коміксів, графічних романів. Він працював над однією з частин «Пекельного Спауна», а також написав «Пісочного чоловіка», відзначеного нагородами й визнаного критиками одним із найпопулярніших і найулюбленіших графічних романів усіх часів. Своїм романом Ніл Ґейман установив нові стандарти для дорослої та ліричної фантастики у жанрі коміксів. Ця серія — насичений коктейль із сучасної та давньої міфології, літератури, історичної драми та легенд. Серія книжок про «Пісочного чоловіка» відкриває унікальну для графічної літератури сагу і знайомить читачів із магічним і темним світом снів та жахіть — домом Морфея, Повелителя снів. Ця збірка творів Ніла Ґеймана отримала премію World Fantasy Award.

У 2001 р. Ніл Ґейман привернув до себе увагу літературних критиків і книголюбів, випустивши у світ ключовий роман «Американські боги», який містить концепції всіх попередніх його творів. Книга знайомить читача з аутсайдером на ім’‎я Тінь. Головний герой звільняється з в’‎язниці і дізнається страшну звістку: його дружина Лора і товариш Роббі загинули внаслідок нещасного випадку.
2.  Перейдіть за посиланням та прочитайте деякі тези з лекції Н.  Ґеймана    https://uamodna.com/articles/chomu-nashe-maybutne-zalezhytj-vid-chytannya/
 

Домашнє завдання : напишіть сенкан на тему «Книга».
Пам’ятка

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.

Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).

2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.


Завдання виконати до 26.05.2020 року.




















Урок зарубіжної літератури у 10 класі, дата проведення 13.05.2020 року

Тема: Тумас Йоста Транстремер. Лірика.

1.     Ознайомтеся з інформацією про сучасного поета.
Тумас Йоста Транстремер народився 15 квітня 1931 року в Стокгольмі. Його мати була шкільною вчителькою і виховувала хлопчика одна після розлучення з його батьком. Тумас закінчив Південну латинську школу в Стокгольмі, потім здобув фах психолога у Стокгольмському університеті, де, крім основних, слухав курси з історії, релігії та літератури. У 1954 році Транстремер видав першу збірку своїх творів під назвою «Сімнадцять віршів». Дебют був напрочуд вдалим, збірка принесла поетові славу. Ці поезії досі регулярно перевидаються.
Увагу читачів і критиків у творах Транстремера привернули висока ерудиція автора, його поетичні образи, людяність і чуйність. Він пояснював це тим, що зростав у роки Другої світової війни і отримав надзвичайно серйозний досвід.
Тумас Транстремер був не лише талановитим поетом. Він ще професійно грав на фортепіано. У його сприйнятті поезія і музика тісно пов’язані. Слухання і виконання музичних творів розвивало, як він вважав, почуття музичної форми, яке потім переходило у вірші.
До останнього дня свого життя Транстремер брав участь у літературних семінарах, приймав величезну кількість гостей у своєму будинку, давав поради молодим поетам.
Життя Тумаса Транстремера обірвалося у 2015 році у Стокгольмі, де він прожив останні роки.


Талант Тумаса Транстремера виявився вже в першій збірці творів «Сімнадцять віршів». Молодий шведський поет не лише вміло використовував образи й мотиви сучасної літератури, а й знайшов нові та незвичні способи поетичного висловлювання.

У 70-х роках ХХ ст. деякі поети закидали Транстремеру нехтування сучасністю, оскільки він не писав відкрито про соціальні та політичні проблеми у своїх віршах і прозі. Водночас його роботи не лише продовжують поетичні традиції ХХ ст., а й розвивають їх. Ясні та ніби прості замальовки повсякденного життя і навколишньої природи втілюють містичну здатність поета бачити суть універсальних аспектів людського розуму.

Тематика творів Транстремера різноманітна. Найпопулярнішими вважаються вірші про сни, мандри та смерть, у яких автор розмірковує над смислом існування, висвітлює духовність та віру.

У Тумаса в дитинстві була мрія стати дослідником, а улюбленими героями стали відомі мандрівники Лівінгстон і Стенлі. В уяві він завжди вирушав до Африки чи інших частин світу.

Коли війна закінчилася і з'явилася можливість вільно подорожувати, Транстремер вирішив подивитися світ. Він побував у Ісландії, згодом у Туреччині, Греції, на Близькому Сході та ще в багатьох країнах.

Транстремер писав переважно вільним віршем, але майстерно володів твердими, так званими античними розмірами, наприклад, сапфічною чи алкеєвою строфою.

Вірші в прозі — стара європейська традиція, особливо поширена у Франції. Коли в кінці 40-х років ХХ ст. Транстремер почав писати, то прочитав книжку, яка справила на нього великий вплив — «Дев’ятнадцять сучасних французьких поетів». Там було багато віршів у прозі. Цей жанр виявився природним для поета, і вірші у прозі він також уміщував до своїх збірок.

Після інсульту Транстремеру було вже важко писати, але він не залишив улюблену справу і створював короткі вірші, на зразок хайку. Вони ґрунтувалися на ідеях, цитатах чи нотатках, колись записаних у щоденниках.

Велику увагу у своїх творах поет приділяв метафорам. Вони теж прості і конкретні, іноді здається, що недоречні. Але вони випливають із ірраціональних законів роботи мозку, тим самим формуючи сенс. Так поету вдавалося висловити цілий всесвіт думок у кількох прозорих словах.

2.     Прочитайте твори

Спогади бачать мене

Червневий ранок, коли зарано
прокидатись, але запізно, щоб знову заснути.
Я мушу вийти надвір у зелень, яка заповнена
спогадами, і вони проводжають мене поглядами.
їх не видно, вони повністю зливаються
із фоном, бездоганні хамелеони.

Вони так близько, що я чую їхнє дихання,
хоча й пташині співи оглушують.

Переклад Юлії-Ванди Мусаковської



Шторм

Зненацька мандрівник зустрічає
старий великий дуб, який — мов скам’янілий лось,
із кроною завширшки з милю, перед чорно-зеленою
фортецею вересневого моря.
Північний шторм. Це в той час, коли зріють
грона горобини. Пробудженому в пітьмі
чується, як сузір’я б’ють копитами у своїх стійлах
високо над деревами.

Переклад Юлії-Ванди Мусаковської

Україна і світ

В Україні твори Тумаса Транстремера перекладали Ванда-Юлія Мусаковська, Лев Грицюк та Денис Суворов. Яскрава презентація деяких із них відбулася на XIX Форумі видавців у Львові у 2012 році.

3. Схарактеризуйте теми віршів Транстремера. Простежте основні мотиви його лірики..

Завдання виконати до 19.05.2020 року.



Урок зарубіжної літератури у 10 класі, дата проведення 06.05.2020 року.
Тема:Контрольна робота за темою
 «Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці. ДРАМАТУРГІЯ кінця XIX- початку XX ст.»
10 клас
Початковий рівень (6 б.)
1. Ш. Бодлер започаткував модерністську течію:
а) футуризм;
б) символізм;
в) імпресіонізм.
2. Провідний мотив збірки «Квіти зла»:
а) невідворотності людської долі;
б) несумісності реальності й ідеалу;
в) безрезультатності пошуку краси.
3. «Батьком верлібру» часто називають:
а) Ф. І. Тютчева;
б) А. А. Фета;
в) В. Вітмена.
4. Автором збірки «Квіти зла» є:
а) Ш. Бодлер;
б) В. Вітмен;
в) Ф. І. Тютчев.
5. «Осінню пісню» написав:
а) Поль Верлен;
б) А. А. Фет;
в) А. Рембо.
6. В якій країні народився Артюр Рембо:
а) Німеччина;
б) Франція;
в) Франція.
7. Імпресіонізм та символізм — течії:
а) романтизму;
б) модернізму;
в) реалізму.
8. Кого називають «бельгійським Шекспіром»?
а) Г. Ібсена;
б) Артюра Рембо;
в) Моріса Метерлінка.
9. Зазначте, яким із видів композиції є  даний фрагмент твору «Синій птах»: «Зв'язок казкових ідеалів і повсякденного життя. Процес пізнання – нескінченний. Істину не можна пізнати раз і назавжди…»?
а) розвиток дії;
б) розв’язка;
в) епілог.
10. Збірку «Листя трави» написав:
а) Ш. Бодлер;
б) В. Вітмен;
в) Ф. І. Тютчев.
11. Особистість, здатна перетворити мрію на дійсність, здолати розрив між ідеалом і дійсністю,— такий ліричний герой характерний для:
а) імпресіонізму;
б) символізму;
в) неоромантизму.
12.  Що об’єднує цих письменників : Артюр Рембо, Поль Верлен, Шарль Бодлер?
а) вони всі народилися у Франції;
б) вони є представниками символізму;
в) вони писали верлібром.

Середній рівень ( 2 б.)
13. Дати визначення поняттям:
  • Імпресіонізм;
  • Сугестія;
  • Верлібр;
  • Драма-феєрія;

Достатній рівень (дати коротку відповідь на запитання)  (2 б.)


14. Пояснити  назву вірша « Моя циганерія» Артюра Рембо?
15.  Хто це -  «альбатрос»?
16. Хто із символістів отримав Нобелівську премію з літератури?
17.  З яким із  українських творів можна провести паралель драми-феєрії «Синій птах»?

Високий рівень (дати повну відповідь на запитання)  (2 б.)

18.  Напишіть рецензію або відгук на будь-який твір, який вам сподобався з цієї  теми.


Завдання виконати до 12.05.2020 року.




Урок зарубіжної літератури у 10 класі, дата проведення 29.04.2020 року
Тема: Роль фантастики, символіка образів у драмі-феєрії «Синій птах», трактування її фіналу.


1.     Ознайомтеся з поданою інформацією.
 Герої філософської п’єси-казки “Синій птах” — це образи-символи, що втілюють панівні на землі сили. Це люди, рослини, тварини, стихії Світла, Вогню й Води, Душі (Хліба, Молока та ін.) — усе те, з чого складається людський світ. Виявляється, людина живе на землі, не помічаючи довкола нікого й нічого, крім таких, як сама. їй здається, що лише вона наділена душею, і всі таємниці світу вона вже розгадала. Але це не так. За допомогою чарівного каменя, що відкриває істинний зір, Тільтіль і Мітіль, герої п’єси, бачать світ таким, яким він є насправді — одухотвореним, прекрасним (а інколи — страшним), сповненим таємниць. У цьому світі минуле, сучасне й майбутнє перебувають поруч і пронизують одне одного: Тільтіль і Мітіль зустрічають і своїх давно померлих рідних, і ще ненародженого брата. Виявляється, людина відповідає не лише за себе, а й за всіх своїх предків і нащадків, тому що її рід — єдине ціле, одна нескінченна лінія.

2. Символи драми-феєрії: (записати в зошит)
■ Синій птах є символом щастя.
■ Пес — утілення відданості, готовності до самопожертви.
■ Кіт — символ улесливості, підступності, зрадництва.
■ Хліб — уособлення слабкодухості.
■ Душа Світла — утілення справедливості, символ пізнання нового.
■ Вогонь — уособлення відчайдушності.
■ Двері — символ незнання.
■ Блаженства — це відображення самовдоволення тощо.


Домашнє завдання:Доведіть, що п’єса має ознаки казки.(7-8 речень)
Завдання виконати до 05.05.2020 року.






Урок зарубіжної літератури у 10 класі, дата проведення уроку 22.04.2020 року
Тема:Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків, особливості розвитку сюжету у драмі-феєрії «Синій птах».

Виконайте  завдання! Всі письмові завдання фотографуємо в зошиті та надсилаємо мені для перевірки на мою електронну пошту  oksana.zaika@ukr.net або у вайбер.
Бажаю успіхів!
1.     Записати в зошит визначення:
Словникова робота
Драма-феєрія — це п’єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.

Феєрія — театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, у якій із метою вразити глядача використовують різноманітні сценічні ефекти.  

Композиція казки-феєрії М. Метерлінка «Синій птах». Розглянути таблицю.
Елемент композиції
Короткий зміст
Експозиція драми
Діти бідного дроворуба Тільтіль і Мітіль мріють про те, щоб Санта Клаус щось приніс їм у Різдвяний вечір, та цього не стало, і голодні діти дивляться у вікно на сусідній багатий будинок, куди потрапили всі подарунки
Зав’язка драми
Поява Феї. Фея пропонує дітям вирушити на пошуки Синього птаха для її хворої онучки, яка хоче бути щасливою
Розвиток дії драми
Пов’язаний із розгортанням у наступних картинах її основного мотиву — всемогутності людини. Він вперше прозвучав у другій картині, коли Собака, вірний друг людини, проголосив, що «людина — це все». У третій картині, дія якої відбувається у Країні Спогадів, де Тільтіль і Мітіль побачилися зі своїми дідусем і бабусею, братиками і сестричками, розроблено мотив пам’яті.
Четверта картина глибоко символічна. Дія її розгортається в палаці Ночі, де зберігаються сили зла — Війни, Хвороби, Жахи, Привиди.
У п’ятій картині («Ліс») письменник протиставляє людині природу. Шоста картина виконує допоміжну роль: за наказом Феї діти повинні йти на цвинтар.
У сьомій картині, дія якої відбувається вночі на сільському цвинтарі, розвивається мотив радості буття.
Восьма картина готує до перебування у Садах Блаженства. Гладкі Блаженства — це символ людських вад і спокус: розкошів, лінощів, пияцтва, розпусти
Кульмінація драми
Збагачені духовно у пошуках Синього птаха, Тільтіль і Мітіль потрапляють до Царства Майбутнього — щасливу країну дітей, які ще не народилися
Розв’язка драми
Одинадцята картина — «Прощання».
У символічній формі письменник висловлює думку про те, що жодну істину не можна вважати абсолютною, а процес пізнання — завершеним. Зупинка — смерть пізнання. Синій птах у клітці — символ такої зупинки. А щастя можна досягти лише впродовж постійного пізнання світу, у невтомних пошуках істини
Епілог
Дванадцята картина. В останній картині п’єси драматург підкреслює зв’язок казкових ідеалів і повсякденного життя. Процес пізнання — нескінченний. Істину не можна пізнати раз і назавжди
Висновки. Особливості композиції казки-феєрії — зустрічі з алегоричними персонажами в символічних ситуаціях, кожний з яких несе свою мораль, збагачує досвід і виховує душу Тільтіля і Мітіль.

(Запис у зошити)
Синій птах — це символ щастя, істини, добра.
Сюжет драми — пошуки героями загадкового птаха.
Конфлікт — боротьба сил добра і зла, світла і пітьми, долання героями всього, що стоїть на перешкоді досягнення мети.

Домашнє завдання:опрацювати теоретичний матеріал підручника с.210-218





Урок зарубіжної літератури 10 клас, дата проведення уроку 15.04.2020 року

Тема: Зміни в драматургії на межі ХІХ-ХХ ст. Моріс Метерлінк як теоретик і практик «нової драми». Концепція символістського театру.
Мета — формувати компетентності: предметні (знання життя та творчості Моріса Метерлінка, значення його творчості для розвитку світової літератури; знання особливостей драматургії помежів'я ХІХ-ХХ ст.; навички сприймання інформації на слух; уміння виокремлювати головне; уміння оцінювати літературні явища; культуру мовлення; критичне мислення; любов до мистецтва; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички самостійної роботи; прагнення нових знань; комунікативну: навички роботи в групі й колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: зацікавленість спадщиною європейського театру; прагнення літературної освіченості; читацькі інтереси; найкращі моральні якості особистості).

Виконайте наступні завдання! Всі письмові завдання фотографуємо в зошиті та надсилаємо мені для перевірки на мою електронну пошту  oksana.zaika@ukr.net
Бажаю успіхів!
Всі завдання треба виконати до 21.04.2020 року.
1. Самостійно опрацюйте таблицю “Етапи творчості М. Метерлінка”. Найсуттєвіше занотуйте.
Етапи творчості М. Метерлінка
Період творчості
Основні події
Бельгійський
■ 1883 р.— перший вірш;
■ 1888 р.— поетична збірка “Оранжереї”;
■ 1889 р.— “Принцеса Мален” — перша п’єса, збірка віршів “Теплиці”;
■ 1896 р.— збірка “12 пісень”
Театр мовчання” (“статичний театр”) — головне актори передають не словами, а жестами, мімікою й рухами; слова багатозначні, висловлювання тьмяні; тривожне очікування чогось таємничого, часто жахливого створює напруженість дії
Французький
■ 1890 р.— одноактні п’єси “Непрошена”, “Сліпі”;
■ 1892 р.— драма “Пелеас і Мелісанда”;
■ 1896 р.— “Скарб смиренних”
Провідні теми творчості: смерть і значення людського життя, місце й роль людини в суспільстві, в історії. “Театр смерті” — дія містично-символічна, відбувається в умовних обставинах; не має конкретних ознак дії та часу; головне — передчуття; присутність Смерті, Невідомого (Бога); прагнення знайти ідеал; переважання темних кольорів; персонажі позбавлені індивідуальних рис

Пізній
1908 р.— “Синій птах” (герої подорожують світом у пошуках щастя, а знаходять його у себе вдома)

Описание: https://zarlit.com/lesson/10klas_5/10klas_5.files/image019.jpg
У пізніх п’єсах Метерлінк звертався до біблійних, казкових та історичних сюжетів. Мотив смерті постійно присутній у творах письменника, а в пізній творчості зростає захоплення містикою й окультизмом.
У філософських есе Метерлінк звертається до філософії й естетики символізму. У найвідоміших філософських творах “Життя бджіл” (1901), “Життя термітів” (1926) і “Життя мурашок” (1930) письменник намагався пояснити життя та діяльність людини за допомогою аналогій із природою.

Театр надії” — дія казково-романтична; оптимізм, добрий гумор, веселий, радісний настрій; боротьба добра та зла; головне — пошуки істини, пізнання; зображення нереального життя; головний мотив — всемогутність людини; Невідоме ототожнено з Богом
2. Запишіть в зошит визначення
Драма-феєрія (або феєрія; фр. feerie, від фр. fee — фея, чарівниця) — один із жанрових різновидів драми. Для цього виду характерний фантастично-казковий сюжет, де поряд із людьми діють створені уявою письменника фантастично-міфічні істоти. Сценічна дія феєрії відзначається використанням сценічних ефектів та трюків.
Особливості драми-феєрії
■ Фантастично-казковий сюжет.
■ Дійові особи: міфічні або фантастичні істоти.
■ Відбуваються надзвичайні історії.
■ Безліч театральних ефектів та трюків.
Єдиною феєрією в українській літературі є драма “лісова пісня” лесі Українки.
Домашнє завдання

Прочитати драму-феєрію “Синій птах” М. Метерлінка.


01.04.2020 року

Написати твір на тему «Вплив творчості П.Верлена на українську літературу»

25.03.2020 року

Ознайомитися з біографією Артюра Рембо. Прочитати твори «Голосівки», «Моя циганерія», сторінки 187-196.


 18.03.2020 року
Ознайомитися з біографією Поля Верлена. Прочитати його твори, які представлені в підручнику., Дати відповіді на запитання після творів. Вивчити на вибір одну з поезій.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дистанційне навчання Дорогі діти! На період карантину переходимо на дистанційну форму навчання