5 клас українська література

 

11.05.2022

 

Тема: Григір Тютюнник. «Дивак».Коротко про письменника. Образ Олеся.

 

Дорогі діти! Упевнена, що наш урок допоможе кожному з вас зрозуміти значення і важливість слів «доброта». «чуйність». «порядність». Вже заради цього варто вивчити тему, а ще для того, щоб дізнатися про щось нове, навколишній світ, про живу природу, часткою якої є і ми.

 

Образ дитини з творчості Гр. Тютюнника є найулюбленішим. Саме через це цей образ письменник втілював свої глибинні почуття, що давали йому поштовх до творчості. Ідея неповторного й багатого внутрішнього світу людини розкрита оповіданні «Дивак». героєм якого є допитливий і чуйний хлопчик Олесь.

 

Григір Тютюнник народився в с. Шилівці Зінківського району на Полтавщині в селянській родині. Рано втратив батька — його було незаконно репресовано в 30-х роках. Певний час жив у рідного дядька на Донбасі, там навчався у школі. Закінчив Зінківське реальне училище. Спробував свої сили в різноманітних робітничих професіях, служив моряком на Далекому Сході. Закінчив філологічний факультет Харківського університету, працював учителем на Донбасі. Під впливом старшого брата (по батькові) Григорія Тютюнника почав писати новели та оповідання. У середині 60-х років перебрався до Києва, працював у редакціях і видавництвах. Автор чудових збірок прози «Зав’язь». «Деревій». «Батьківські пороги». «Лісова сторожка». У 1980 р. удостоєний літературної премії імені Лесі Українки, посмертно — Державної премії УРСР ім. Т. Г. Шевченка.

 

Саме образ дитини Тютюнник протиставляв злу. Власне, насправді скрізь у письменника постає складний, дорослий світ, побачений зором дитини.

 

Прочитайте оповідання Гр. Тютюнника «Дивак». (сторінки 215-221) або прослухайте за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=CG5vBGgYFJI

 

Дайте усно відповіді на запитання

— Яким ви уявляєте Олеся? Знайдіть у тексті й зачитайте опис його зовнішності.

— Що означає ім’я «Олесь». Які відчуття виникають, коли звучить це ім’я ?

— Чи випадково письменник саме так назвав свого героя?

— Олесь не відібрав у дятла шишку, втрамбував сніг довкола сосни. Про які риси його вдачі свідчать ці дії

— Якими обдаруваннями був наділений Олесь?

— Що про Олеся кажуть дорослі? (

— Чи правильно вчинив хлопчик, відмовившись малювати перегнійний горщик? Як учився Олесь? Чому відмінник раптом демонструє небажання виконувати завдання учительки?

— Прочитайте закінчення оповідання. Які думки воно викликало у вас?

Робота із тлумачним словником.

Поміж куширами — поміж осокою; гатити — стукати, товкти; теленькнув — задзвонив; фармазони — у значенні «вільнодумці»; неглемедза — ні те ні се, ніякий; невстріливий — дивакуватий.

 

Домашнє завдання

 

— Виписати цитати, які характеризують образ Олеся; намалювати ілюстрації, які характеризували б Олеся.

 





21.04.2022

Тема: Максим  Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. "Дощ"

Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. У творчості багатьох українських поетів значне місце посідає тема оспівування природи. Вона завжди гармонує або контрастує з настроями, почуттями людини.

Найвизначнішим поетом у змалюванні природи в нашій літературі вважається Максим Рильський. У ліричних поезіях він тонко відчуває красу рідної природи, художнім словом уміє намалювати яскраву пейзажну картину.

Максим Рильський (1895-1964) — один з найвідоміших поетів України XX ст. Його ім’я утвердилось у свідомості багатьох поколінь як ім’я поета-класика, тобто творця таких цінностей, які не втрачають свого значення з часом, зі зміною епох. Справді, все плинне, але вічним є правда, любов і краса, що стали духовною основою творчості Рильського.

Хоч народився майбутній письменник у Києві, проте з теплотою й ніжністю все життя згадував село Романівну на Київщині (тепер Житомирської обл.), де промайнуло його дитинство. Його батько Тадей Рильський був відомим українським вченим-етнографом. Мати поета — проста селянка. Одного з трьох своїх синів батько назвав Максимом на честь улюбленого народного героя Максима Залізняка.

Ази читання й письма давав хлопчикові батько. Він учив його з українських книжок. А ще любив читати дітям вголос Шевченка, Міцкевича, Пушкіна. Батько вчив любити не лише книжки, а й природу, людей, світ.

Селяни любили Тадея Рильського. У Романівці він заснував школу для сільських дітей і сам був її викладачем майже двадцять років. Для дорослих запровадив вечірнє навчання. Коли помер Тадей Розеславович, селяни дві доби не відходили від домовини. А в день похорону трун}' вкрили червоною китайкою і супроводжували її аж до мужицького цвинтаря, де він хотів бути похованим. Біля труни Максим пообіцяв бути таким, як його батько. «Гордість наповнює серце при думці, що я син того Тадея». — напише пізніше поет в одному з листів.

На все життя запам’ятав малий Максим науку матері, на плечі якої лягло виховання дітей. «Коли хочеш зробити зле, поміркуй як слід, а тоді не роби. Коли ж задумав добре, не вагайся. Ніколи не чини вдень такого, що заважало б спати вночі». — часто повторювала вона синам.

Найбільшим захопленням майбутнього поета було читання. Хлопчик перечитав усе з батькової бібліотеки, що привертало його увагу. Після довгих «сімейних нарад». Максим вступає відразу у З клас київської гімназії.

Писати вірші Максим Рильський почав дуже рано. Перший вірш під назвою «Прошак». був написаний ним у семирічному віці.

Ішов прошак обідраний,

Од всіх людей обижений,

Шкода мені прошака,

Що у нього гірка доля така.

Але я проти Бога не йду,

А за старця

Молюсь і ввечері і вранці.

Віршик простий, наївний, але з нього видно, яким зростав майбутній поет. Ці незграбні рядки сповнені співчутливості, доброти і людяності.

«А там уже пішло й пішло, — писав Максим Тадейович в автобіографії. — І «поеми». і «драми». і «трактати»… Так і залишився я людиною, що не може байдужно дивитись на білий, несписаний папір…». Перша книга віршів «На білих островах». (1910) вийшла в світ, коли її авторові було лише 15 років. Успішно закінчивши класичну гімназію, вступив на медичний факультет Київського університету, згодом перейшов на історико-філологічний. Але закінчити навчання йому не довелося через бурхливі події 20-х років минулого століття.

У творчості поета знайшлося місце і для дітей. Він понад 10 років працював у школі. Діти любили його. Був депутатом Верховної Ради, очолював Спілку письменників України, керував Інститутом мистецтвознавства, фольклору та етнографії, що нині має його ім’я. Однак основною справою свого життя вважав літературу — поезію і перекладацьку роботу. Йому добре працювалося в товаристві замріяних дерев, тому, мабуть, Максим Тадейович переніс своє помешкання під шати Голосіївського лісу на околиці Києва, де й відійшов у вічність.

Максим Тадейович Рильський прожив у літературі довге життя — понад півстоліття і залишив після себе велику літературну спадщину. Поет-інтелектуал, учений, перекладач, прекрасний знавець слов’янських літератур, Рильський був людиною чесного серця, чистих помислів і незвичайної доброти. Молодші літератори, яких поет охоче гуртував навколо себе, називали його Вчителем, Батьком.

 

Прослухайте поезію Рильського «Дощ» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=k7GJKcSKI-I

 

Прочитайте ще раз поезію самостійно та дайте усно відповіді на запитання:

 

— Про що розповідається в поезії?

— Які слова, фрази здалися незрозумілими?

— Які почуття, настрій викликав твір?

— Чому автор називає дощ «благодатним».

— Доберіть з поезії слова, які характеризують дощ, землю як живі істоти.

— Які художні засоби використав поет для розкриття теми?

— Яким буває дощ у природі? Чи завжди він є вчасним?

— Про який дощ ідеться в поезії? Це необхідність чи випадковість? Свою думку вмотивуйте.

— Яка головна думка вірша?

— Чи любите ви дощ? Що відчуваєте під час дощу?

— Яким, на вашу думку, є літній дощ? Він танцює, бешкетує… Продовжте цей ряд. (Періщить, дріботить…). Які ми добирали художні засоби?

— Позначте рими. Укажіть особливості римування у цьому творі.

— Що відображає назва вірша «Дощ». тему чи основну думку?

— Сформулюйте основну думку поезії.

 

Домашнє завдання: прочитайте виразно поезію «Дощ», намалюйте ілюстрацію до твору (за бажанням).

 





 Контрольна робота1.

Дорогі діти! 

Сьогодні у нас контрольна робота. Ми будемо виконувати її, як завжди. Вона має два варіанти. Перший варіант виконуватимуть Кузьменко Максим, Колісниченко Євгенія, Прудченко Анна,  Гуслистий Андрій. Другий варіант виконуватимуть Штіфирца Руслан, Гладкіх Ангеліна, Крамаренко Владислав та Котляр Іван. Бажаю успіхів! 


Виконайте  завдання та надішліть мені у вайбер в особисті повідомлення  або на електронну пошту oksana.zaika@ukr.net.  на перевірку.

Рідна Україна. Світ природи.

Тести

І варіант

Початковий і середній рівень

1. У Тараса („В бур’янах” С.Васильченка) проснулася жага до малювання, коли він:

    а) побачив, як малює лисянський дяк-маляр;

    б) був у кирилівського дяка;

    в) коли був на природі.

2. З якого твору Т.Шевченка ці рядки?

    Поклала мати коло хати

    маленьких діточок своїх;

    Сама заснула коло їх.

   

    а) „За сонцем хмаронька пливе”;

    б) „Садок вишневий коло хати”;

    в) „Думка".

3. Який художній засіб використовує Т.Шевченко в даному уривку?

    За сонцем хмаронька пливе,

    Червоні поли розстиляє

    І сонце спатоньки зове…

    а) метафора;  б) епітет;  в) персоніфікація.

4. Про любов народу до пісні говорилося у вірші П.Тичини:

    а) „Гаї шумлять”;

    б) „Не бував ти у наших краях”;

    в) „Блакить мою душу обвіяла".

6. Хто врятував лося з крижаної води („Лось” Є.Гуцала)?

    а) дядько;

    б) працівники заповідника;

    в) хлопчики.

7 Що роблять дівчата, повертаючись з роботи у вірші  «Садок вишневий коло хати» ? 

А) Танцюють       Б) співають         В) сміються           Г) розмовляють

8. У якому вірші Т. Шевченка   героями є соловейко, хрущі?

А) «Садок вишневий коло хати»        Б) « Зірка»      В)  «Гаї шумлять»   Г) «Не бував ти у наших краях»

9. Назвати вірш П.Тичини:

А) «Садок вишневий коло хати»        Б) « Зірка»      В)  «Гаї шумлять»   Г) «За сонцем хмаронька пливе»

10. Знайти рядок з епітетами:

А)  Зіронька встає, соловейко научати не дає;

Б)  Маленькі діточки, рожева хмарка

В) неначе ворог, мов матері діти

11. Визначити тематику творів П. Тичини:

А) про дітей      Б) про тварин       В) про природу        Г) про державу

12. Ліричну картину відпочинку селянської родини зображено у:      

1.    «Садок вишневий коло хати…» Т. Шевченка

2.    «Не бував ти у наших краях!» П. Тичини

3.    «Блакить мою душу обвіяла…» П. Тичини

4.    «Княжа Україна» Олександр Олесь

Достатній рівень

Дати відповідь на запитання. ( 3 бала)

1. Чим відрізняється від однолітків Тарас („В бур’янах” С.Васильченка)?

2.Установіть відповідність персонажів та їх характеристик з оповідання «Лось» Є Гуцала:

А) дядько Шпичак                                    1. «Неквапно попрямував  до тієї поляни, на якій любив найчастіше

Б)  Лось                                                            бувати…»

В) брати-підберезовики                            2. «Охопили зором ріку, і їхні лиця ще більше пом*якшали од  нав-

                                                                           колишнього простору…»

                                                                     3. «… треба думати про те, щоб якось його   заховати, замівши сліди»      

 

Високий рівень

   Написати невеликий твір на одну з тем:

   1. «Найзаповітніші мрії нашого Тараса».

   2. «Доброта, чуйність – головні риси характеру справжньої людини».

   3. „Уміти відчувати природу – величезний дар”.

 

 

 

 

 


Контрольна робота № 4

Рідна Україна. Світ природи.

Тести

ІІ варіант

Початковий і середній рівень

1. Магічну силу мала над Тарасом („В бур’янах” С.Васильченка):

    а) обшарпана школа;                                   

    б) рідна домівка;

    в) гущавина біля хати.

2. Хто привіз Тараса до батьків, коли він заблукав у полі?

    а) жандарми;  б) женці;  в) чумаки.

3. З якого твору Т.Г.Шевченка ці рядки?

    І сонце спатоньки лягає

    І синє море: покриває

    Рожевою пеленою,

    Мов мати дитину.

    а) „Садок вишневий коло хати”;

    б) „За сонцем хмаронька пливе”;

    в) „Думка".

4. Який художній засіб використовує П.Тичина в даному уривку?

    Блакить мою душу обвіяла

    Душа моя сонця намріяла…

   а) персоніфікацію;  б) епітет;  в) метафору.

5. Яка біда трапилася з лосем („Лось” Є.Гуцала)?

    а) зламав ногу;

    б) провалився на льоду;

    в) поранився.

6. Як загинув лось?

    а) загризли вовки;

    б) потонув у крижаній воді;

    в) убив дядько.

7. У якому творі розповідається про дитинство Т.Шевченка?

А) «Садок вишневий коло хати»                  Б) « В бур*янах»                   В)  «Гаї шумлять"

8. «Лось» Є. Гуцала за жанром –                       

1.    Повість

2.    Переказ

3.    Легенда

4.    Оповідання

9. Т. Шевченка в дитинстві виховувала сестра на ім’я:                   

1.    Оксана

2.    Ольга

3.    Марія

4.    Катря

10. У ліричному творі:                     

1.    Розповідається про події

2.    Зображені герої та їх вчинки

3.    Дія відбувається на сцені театру

4.    Передаються почуття і переживання ліричного героя

11 Прочитайте уривок із вірша:

Гаї шумлять –

Я слухаю.

Хмарки біжать –

Милуюся.

1.    Порівняння

2.    Персоніфікацію

3.    Гіперболу

4.    Епітет

12. Художнє означення називають:                      

1.    Епітетом

2.    Метафорою

3.    Гіперболою

4.    Персоніфікацією

Достатній рівень

Дати відповідь на запитання.(3 бала)

1. Що є спільного і відмінного між хлопчиками і дядьком Шпичаком?

2. Установіть послідовність подій в оповіданні Є Гуцала «Лось»

А) Початок твору                                      1.Діти думали,як той лось міг попасти у воду

Б) Розвиток подій                                      2. Лось звик до заповідника

В) Кінець твору                                         3. Лось не ворухнувся. Він припав до землі, прислухаючись, чи  дале-

ко ще весна…

 

Високий рівень

   Написати невеликий твір на одну з тем:

   1. «Найзаповітніші мрії нашого Тараса».

   2. «Доброта, чуйність – головні риси характеру справжньої людини».

   3. „Уміти відчувати природу – величезний дар”.

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дистанційне навчання Дорогі діти! На період карантину переходимо на дистанційну форму навчання