5 клас українська мова


30.05.2022

Дорогі діти! Виконайте контрольну роботу та надішліть на перевірку. Перший варіант виконують Кузьменко Максим, Гуслистий Андрій, Колісниченко Євгенія, Гладкіх Ангеліна. Лругий варіант - Штіфирца Руслан, Крамаренко Владислав, Прудченко Анна, Котляр Іван. Бажаю успіхів!

   Контрольна робота

Пряма мова. Діалог

І варіант

1. Пряма мова - це

а) висловлювання певної особи, передане від імені того, хто з нею спілкувався;

б) точно відтворене висловлюння певної особи, передане від її імені;

в) приблизно передане висловлювання певної особи.

2. Пряма мова береться

а) в лапки;        б) в дужки;            в) в тире з обох боків.

3. Діалог - це

а) зв’язне висловлювання однієї  особи;

б) різновид прямої мови, що передає розмову двох або кількох осіб;

в) слова, які  вказують, кому належить пряма мова.

4. Репліка - це

а)  слово, яке називає особу, яка бере участь у діалозі;

б) заключні слова кожного з діалогів;

в) слова одного з учасників діалогу.

5. У реченні  Казав пан: «Кожух дам!» слова  кожух дам є

а) вставними словами;       б) словами автора;                 в) прямою мовою.

6. Висловлювання   Поїхали з нами, бабусю!  Ніколи, синку, їхать, треба йти! – відказала бабуся.

а) є реченням з прямою мовою;

б) є  діалогом із двох реплік;

в) є діалогом із трьох реплік.

7. Скласти схеми речень з прямою мовою.

Світить нам у віки пророцтво Тарасад: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля».

«Ти бачив мальовничі й чарівні Карпати?» - запитала Леся.

8. Поставити розділові знаки у поданому діалозі:

          Мамо татку До нас колядники йдуть закричали діти

          Дядьку пустіть козу в хату

          Холоду напустите  Та й хата маленька

          Та й наша коза маленька – в щілинку влізе

          То заходьте

9. Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки.

Їхав козак за Дунай сказав Дівчино прощай

Спасибі бабусю мовила тихенько і поклонилася

10. Перебудуйте речення так, щоб замість них були речення з прямою мовою і словами автора.

Я запитав товариша, чи він піде в бібліотеку. Мама попросила Максима, щоб він купив хліба.

11. Зробити повний синтаксичний розбір речення.

Книжки дарують людям і мудрість і мужність.

 

                                                                 Контрольна робота

Пряма мова. Діалог

ІІ варіант

1. Діалог - це

а) зв’язне висловлювання однієї  особи;

б) різновид прямої мови, що передає розмову двох або кількох осіб;

в) слова, які вказують, кому належить пряма мова.

2. Репліка – це

а) слова одного з учасників діалогу.

б)  слово, яке називає особу, яка бере участь у діалозі;

в) заключні слова кожного з діалогів;

3. Непряма мова – це

а) приблизно передане висловлення певної особи;

б) висловлення певної особи, передане від імені того, хто з нею спілкувався;

в) точно відтворене висловлення певної особи, передане від її імені.

2. Пряма мова береться

а) в дужки;        б) в лапки;            в) в тире з обох боків.

5. У реченні  І гукнуло військо хором: «Ми готові йти до бою…» слова і гукнуло військо хором є

а) вставними словами;       б) словами автора;                 в) прямою мовою.

6. Висловлювання   Тату, а ти плавав на теплоході?   Доводилось, синку, - відказав тато.   Цікаво?

     Дуже. То незабутні враження.

а) є реченням з прямою мовою;

б) є  діалогом із двох реплік;

в) є діалогом із чотирьох реплік.

7. Скласти схеми речень з прямою мовою.

«Три біди є у людини – смерть, старість і погані діти», - говорить українська мудрість.

Кажуть у народі: «Нема України без верби і калини».

8. Поставити розділові знаки у поданому діалозі:

          Журавлі Діду журавлі летять!

          Повертаються з вирію веселики наші прошепотів дідусь

          А чому веселики

          Бо повертаються птахи додому і радіють що здолали далеку дорогу.

9. Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки.

Козаки співали висип же, мила, високу могилу та посади, мила, червону калину.

Як хліб на столі, не болить голова так лагідно й тихо сказала бабуся.

10. Перебудуйте речення так, щоб замість них були речення з прямою мовою і словами автора.

Колись моя бабуся говорила, хто дітей любить, той  добрий чоловік. Мама просила сина, щоб приніс води до хати.

11. Зробити повний синтаксичний розбір речення.

До людей неси і розраду і пораду.

 

 


16.05.2022

 Тема. Розділові знаки при прямій мові 

Мета:

•   поглибити основні відомості про пряму та непряму мову, розділові знаки при прямій мові; формувати вміння правильно передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформлювати на письмі;

•   розвивати мовленнєві здібності учнів; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; розвивати соціальну активність, відповідальність; формувати духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінного громадянина; удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: утворювати цікаві мовні ситуації, конструювати речення;

•   формувати вміння вчитися впродовж життя: здійснювати рефлексію;

формувати математичну компетентність: перетворювати інформацію з однієї форми в іншу; формувати екологічну грамотність і сприяти здоровому способу життя: враховувати вплив слова на психічне здоров’я людини; виховувати пошану і повагу до духовної спадщини народу, доброту, працьовитість, скромність, простоту.

 

 

Дорогі діти! Ми продовжуємо вивчати тему попереднього уроку. Виконайте завдання, що подані нижче та надішліть на перевірку. Бажаю успіху!

Повторіть вивчений матеріал:

ПРЯМА МОВА

ВИРАЖАЄ

мовлення іншої особи, передане дослівно, без змін

СУПРОВОДЖУЄТЬСЯ

словами автора, що вказують, кому вона належить

СТОЇТЬ

після слів автора, перед ними або всередині них

Пам’ятка

«Сім правил до теми»

1. Пряму мову записуємо з великої літери й беремо з обох боків у лапки. Після слів автора ставимо двокрапку. Слова автора після прямої мови записуємо з малої літери.

2. Якщо слова автора стоять усередині прямої мови, то можливі три варіанти розділових знаків: «П,—а,—п». «П, — а. — П».«П,—а:—П».

3. Цитати завжди беремо в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді її пишемо з малої літери. Указівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку.

4. Віршований текст у лапки не беремо, оформляємо як звичайну цитату.

5.Кожну репліку діалогу записуємо з нового рядка, перед нею ставимо тире.

6. Якщо репліки записуємо не з абзацу, а підряд, то кожну з них беремо в лапки, а між ними ставимо тире: «П, — а. — П?»—«П, — а. – П».

7. Різновид цитати — епіграф. У лапки не беремо. Указівку на джерело пишемо під епіграфом справа без дужок, крапку після неї не ставимо.

Розділові знаки при прямій мові

Правило

Приклад

«П»,—а.

«П?»-а.

«П!»—а.

«Не на тебе ждать я буду», — поет відповідає.

«Хто ж се я?» — поет питає.

«От спасибі!» — крикнув лицар.

А:«П?»

Тут поет не втерпів:«Хто там?»

«П,—а,—п».

    

«П,— а. —П».

    

«П?- а. - П».  

                     

«П!— а. — П».             

«Голос маю, — каже лицар, — та не тямлю віршування...»

«Ні, се я, — озвався голос. – Маю справу пильну дуже».

«Що ж?— поет на те говорить. — То за   ручку та й до шлюбу!»

«Годі жартів! — крикнув згорда. — Бо задам тобі я гарту!»

(Леся Українка)

 

Слід зауважити! Окремого коментаря потребує випадок, коли слова автора стоять усередині прямої мови. Після слів автора ставиться кома з тире й пряма мова починається з малої літери, якщо слова автора стоять не на межі двох речень прямої мови, а всередині одного речення прямої мови: «Що ви, — кажу, — шукаєте?» (Л. Костенко).

Слід зауважити! Коли одна частина слів автора стосується тієї частини прямої мови, яка йде перед розривом, а друга — тієї, що йде після нього, то після слів автора ставиться двокрапка й тире, а пряма мова продовжується з великої літери («П,—а:—П».): «Знаю, що по закону, — сердито відповів на те Лозовий і додав: — Вишняку шкода» (В. Дрозд).

Пряма мова не виділяється лапками, якщо немає вказівки на те, кому вона належить: Недарма кажуть: пісня — душа народу (В. Скуратівський).

Непряма мова

Непряма мова —  це чуже мовлення, передане тільки із збереженням змісту висловлюваної думки без збереження форми та інтонації висловлювання.

При потребі пряму мову можна замінити на непряму, при цьому слова автора стають головним реченням, а пряма мова — підрядним.

У непрямій мові опускають вигуки, повторення, іноді вставні слова, частки, а звертання або опускають, або роблять підметами чи додатками:

«Тату, добридень!» — сказав я йому, спинившись.

Я, спинившись, привітався до тата.

При заміні прямої мови непрямою займенники і дієслівні форми 1-ї та 2-ї особи замінюються займенниками і дієслівними формами 3-ї особи. У реченні з непрямою мовою займенники і прислівники стають сполучними словами, а питальна частка чи — сполучником.

Якщо пряма мова складається з кількох речень, то при заміні її непрямою утворюється багатокомпонентне складне речення:

«Ми вас проведемо? – упевнено сказав білоголовий сміливець першокласного віку. – Ми знаємо, куди вам треба» (О. Гончар).

Білоголовийсміливецьпершокласноговікуупевненосказав,щовониїхпроведуть,щовонизнають,кудиїмтреба.

Запитання, передане прямою мовою – пряме, а непрямою – непряме.

У кінці речення з непрямим питанням ставиться крапка.

Речення прямої мови

Засоби зв'язку

Приклади

пряма мова

непряма мова

Розпо-відне

Сполучни­ки: що, ніби, щоб

Передихнула, промовила вголос:«Я вільна»(Р.Іваничук)

Передихнула, промовила вголос, що вільна.

Питаль-не

Сполучники чи сполучні слова: хто, що, який, чий, котрий, де, куди, чи, коли, як тощо

«А куди ви їдете, люди добрі?» — осмілився спитати Павлусь (А.Чайковський)

Павлусь осмілився спитати, куди во­ни їдуть.

Спону-кальне

Сполучник щоб

«Тосю, ану йди сюди!» - закричав Юрко (Є.Гуцало)

Юрко закричав, щоб Тося підійшла.

 

Запишіть, розставляючи потрібні розділові знаки при прямій мові.

1. Життя в неволі нічого не варте відказав Максим краще смерть! (І.Франко). 2. Пам’ятаю, казала мені мати Цей світ як маків цвіт Зранку цвіте до вечора опаде! (О. Довженко). 3. Роби добро казала мати і чисту совість не віддай за шмати! (Д .Павличко) 4. Я подумав тоді Тіні коротшають так само непомітно як і людське життя (Г.Тютюнник). 5. Ніщо так не красить людину, як натхнення подумала Ярослава (О.Гончар). 6. Все, все ми віддаємо тобі Батьківщино промовив він раптом якимсь дивним голосом ні до кого. Все! Навіть серця (О. Гончар).

 

Прочитайте речення. Перебудуйте подані речення у речення з непрямою мовою. Запишіть їх. Що змінилося? (І варіант – непарні речення, ІІ варіант – парні).

1. «Чого ж ти, Петре, стоїш, заступаючи пів небокраю?» - запитала вчителька (О. Забужко). 2. «У справжньому художньому творі не можна вийняти один вірш, одну строфу, одну фігуру, один такт із свого місця і поставити в інше», — зазначав Лев Толстой. 3. Кажу дітям: «Подивімося в небо...» (В. Сухомлинський). 4. В одній зі своїх статей письменник Сергій Носань гнівно запитує: «Чому ж ми самі часто нехтуємо мовою материнською, цим скарбом, з якого виростаємо?» 5. «Я буду брати себе в руки», - обіцяв Рубан. 6. «Любіть Україну, всім серцем любіть!» — закликав Володимир Сосюра.

•   Зверніть увагу, які речення ми отримали в результаті перетворення?

•   Що стає головною частиною речення, а що підрядною з’ясувальною?

 

Домашнє завдання

1. Повторити і закріпити теоретичний матеріал «Розділові знаки при прямій мові».

2. Виконати вправу 493 з підручника.

За вибором учня:

-   Скласти  три речення з прямою мовою різні за метою висловлювання, використовуючи віршовані рядки, загадки, прислів'я або крилаті вислови з Біблії. Замінити їх на речення з непрямою мовою.


09.05.2022

Дорогі діти! Виконайте контрольну роботу та надішліть на перевірку. Перший варіант виконують Кузьменко Максим, Гуслистий Андрій, Колісниченко Євгенія, Гладкіх Ангеліна. Лругий варіант - Штіфирца Руслан, Крамаренко Владислав, Прудченко Анна, Котляр Іван. Бажаю успіхів!

Контрольна робота з теми: «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова»

I варіант

I рівень (3б)

1. Укажіть речення з непоширеним звертання

А) Поклін тобі моя зів’яла квітко        В) На  Ласочка мила  це  ти спіймала.
Б) Йдіть собі чорні вітри у вічність    Г) Діду  чом  дятел  шишки їсть?

2. Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання:
А)Не тривожся зовсім  моя, пташино    В) Мене, ти,  дубе отінив, як хмара.
Б) А ти голубе, співай  на калині            Г) Ні, не бійся, Тоню, гроза вже минає

3. Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість у повідомленні:
А) Видно, борсук знав, що достигли плоди  яблунь і кислиць
Б) В калині, кажуть, материна любов і мудрість
В) Грек знову міг зустрітися з тобою, що він тепер, до речі, і  зробив.

Г) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію

4. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:
А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари
Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат очевидно боїться партизанів
В) А капітан, виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку

Г) Тільки на жаль, качка, вже почала старіти

5.Позначте речення з однорідними означеннями.

А У темряві, густій, тяжкій і рівній, прокинувсь я. М. Рильський)

Б Острів схожий на гігантський старезний вітрильник. (М. Слабошпицький)

В Настали довгі нудні холодні дні. (І. Сенченко)

Г Над долинами стоїть сизий легкий туман. (І. Нечуй-Левицький)

6.Укажіть речення, що містить кілька рядів однорідних членів.

А Данило сідає на поріжку розв’язує ганчір’я і по черзі розпинає в руках подрані сорочки, штани, піджаки, кофти. (Г. Тютюнник)

Б Тихі, ніжні зорі спадали з неба. (Леся Українка)

В Яка це добра і світла година, коли село їде на Великдень до церкви! (Я. Гоян)

Г Особливо втішає його ясний, сонячний день. (І. Франко)

ІІрівень(4б)

7. Установіть відповідність між реченнями з однорідними членами і типом зв’язку між ними.

1 сполучниковий

2 безсполучниковий

3 змішаний

А Приємно тягати копиці до стогу й ходити навколо стогів по насінні. (О. Довженко)

Б Кращі сини Лук’янівки хлюпалися в Дніпрі, реготалися, хапали один одного за п’яти. (В. Близнець)

В Тепле сонце цілий день висить у світлій синяві (Д. Красицький)

Г З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи сіятелів,— він годивсь на все. (О. Довженко)

8.Перепишіть речення та поставте розділові знаки, підкресліть вставні слова.

1. Минуло по суті зовсім небагато часу, і людина здобула крила піднялася в повітря перетнула океани.

2. Відомо що розвитку творчих здібностей безумовно сприяють різні умови.

3. Ти мабуть у світі нічого не боїшся.

4. Якщо він хизується що йому мовляв байдуже то кривить душею маскує невгасимий внутрішній біль.

ІІІрівень(4б)

9. Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени як члени речення.

Наприкінці зими, у лютому-березні висіє насіння ялина. І ось уже всюди на засніжених галявинах по безкраїх просторах золота заметіль ялинових насінин-летючок. Під час відлиг в останні зимові дні скидають свої лусочки-ковпачки бруньки верб тополь абрикосів. Милують око і різні квіти морозник проліски лісові фіалки нарциси тюльпани. Морозники помітні всюди на тлі минулорічного опалого листя на галявинах у ярах. (За А. Волковою)

 

 

 

Контрольна робота з теми: «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова»

2 варіант

I рівень (3б)

1. Позначте речення з поширеними однорідними членами.

А Блискуче зелене листя барвінку не в’яне ні взимку, ні влітку.

Б Поспішай не гучними словами, а добрими ділами. (Нар. творч.)

В Легка, біла, прозора постать, що з обличчя нагадує Мавку, з’являється з-за берези і схиляється над Лукашем. (Леся Українка)

Г Сніжинки, тендітні і ніжні, хтось сипле. (П. Усенко)

2. Позначте речення, що містить кілька рядів однорідних членів.

А Вадик чогось тривожився, не спускав очей з прибережної смуги і присутніх на ній. (В. Близнець)

Б Рибалки приїхали на лиман, спустили човна на воду, поскладали усю рибальську снасть, здорові мережі й посуд і сіли самі двома рядками. (І. Нечуй-Левицький)

В Восени уже з дорослими дітьми відправляються пернаті мандрівники за моря й океани.

Г Ввечері граки посідають біля своїх гнізд і сплять до ранку.

3. Укажіть речення, у якому однорідні члени поєднуються єднальним сполучником.

А Листки то намагаються ухопитися за гілку, то наче звисають. (Панас Мирний)

Б Осінній ліс був легкий і прозорий од жовтого листя та від 9 9блідого проміння. (Є. Гуцало)

В Рій потрапив у самісіньку гущу бою, який тут точився вчора чи позавчора. (Є. Гуцало)

Г Вона ж у вас гарна, як весна, а завзята, як віхола. (О. Іваненко)

4. Укажіть речення, в якому після узагальнювального слова перед однорідними членами ставиться двокрапка, а після них — тире (окремі розділові знаки опущено).

А Були собі брати Кий Щек і Хорив. (Нар. творч.)

Б Ні сніг, ні вітер, ні лютий мороз ніщо не могло примусити слободян розійтися по домівках. (О. Шиян)

В Все спить ще і небо, і зорі безсилі. (П. Тичина)

Г Усюди і на вулицях, і круг стадіону, і обабіч дороги росли 9 9молоді осокори. (В. Собко)

5.Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки

А) Та, ще можливо, буде дощ           В) Тебе б я слухала довіку, куме, мій
Б) Я, мабуть, в цю річку заверну      Г) Осіння тиша може чарувати

6.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання:
А) Привітай же, моя ненько моя Україно, моїх діток нерозумних

Б) Ой ти, дівчино, з горіха зерня, чом твоє серденько – колюча терня;
В) Розкажи ж тепер, друже, Степане, про свою недолю

Г) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці

ІІрівень (4Б)

7.Установіть відповідність між реченнями і розділовими знаками, що в них пропущені.

1 тире

2 двокрапка

3 двокрапка і тире

А Все у цвіті сонця золотого наша школа, вулиця й завод. (В. Бичко)

Б Одного разу всі четверо Юрій Оксана Ірина і Роман сиділи за столом у їдальні, готували уроки. (І. Цюпа)

В Гори, дерева, хмари усе таке неземне! (О. Довженко)

Г Андрійко був у мене повновидий, ясноокий, кучерявий веселий був хлопчик, жвавий. (Марко Вовчок)

8.Перепишіть речення та поставте розділові знаки, підкресліть вставні слова.

 1.І ти завжди я сподіваюсь будеш чесною людиною якій можна довірити найважливішу таємницю.

2.Художня кінематографія існує як відомо на базі літератури кінодраматургії отже висока якість фільмів обумовлюється передусім творчою повноцінністю сценаріїв.

3. Пісня здавалося бриніла вже в ньому.

4. Кажуть дні на полі - хліб у коморі.

ІІІрівень(4Б)Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени як члени речення.

Ромашки чебрець кінський щавель а у воді осока біла кашка лілії на лататті пахли всі ці квіти землі й води. Старі дуплясті кудлаті верби-болотянки і кучеряві верболози, увібравши в себе красу і силу дерев усього світу, давали гостинний затінок.

Річку пройняв легенький рідкий туман. У сизій воді через туман відбиваються смугами кольори ранкового неба блідо-рожевий жовто-золотистий ясно-зеленкуватий блакитний.  (За Б. Харчуком)



04.05.2022 

Тема. Кома між частинами складного речення, з'єднання безсполучниковим і сполучниковим зв'язком.

Мета: поглибити знання учнів про складне речення; розглянути правила постановки розділових знаків у складних реченнях; розвивати уміння школярів працювати колективно та самостійно, уміння моделювати складні речення, логічне мислення, творчу уяву, мовленнєві навички; виховувати інтерес до української мови.

 

Добрий день, дорогі діти!

Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=AjbHynEbOnc

Опрацюйте матеріал підручника на сторінці 174 (прочитайте та запам’ятайте правила)

Виконайте вправи 474, 475 на сторінках 175-186 та надішліть на перевірку.

Бажаю успіхів!

 

 


Тема: Ділові папери. Оформлення конверта.

Дорогі діти!

 Зовсім недавно ми навчилися писати листа, а сьогодні ми навчимося підписувати конверт.

Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова cover— «закривати». Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

 

Як оформляти конверт

1. Адресу відправника пишуть угорі ліворуч, а одержувача — унизу праворуч.

2. Послідовність відомостей така: 1) прізвище, ім’я, по батькові (відправника — у називному відмінку, одержувача — у давальному); 2) вулиця, номер будинку, квартири; 3) населений пункт; 4) район, область (за потреби); 5) індекс; 6) країна (за потреби).

 

 

Підпишіть конверт. Напишіть свою домашню адресу й адресу одержувача, скориставшись пам’яткою «Як оформляти конверт» і малюнком.

 



 

 

 

 

► Визначте правильний порядок оформлення конверта.

1. м. Харків.

2. Василенку Дмитру Івановичу.

3. вул. Дмитрова, 31.

4. 73011

Редагування листа (запишіть лист без помилок у робочі зошити та надішліть на перевірку)

► Прочитайте й виправте помилки.

Напесать листа до вас

Змусили проблеми.

Вчора в класі говарив

Я на зборах знову —

Щоб нмхто з нас не робив

Помилок у мові.

Я завжди про це кажу,

Веступаювсюду,

Обіцяю і пишу —

Всім за пріклад буду!

Але учні виступ мій

 

Слухать не хотіли.

Тож я прошу вас одне:

Поможіть, будь ласка!

А то я, Мекола,

Не вчив правел з мови

І не можу прочитать

Власної промови,

Тому що я ні бе ні ме

В правел ах із мови.

До побачення. Пешіть.

І мене песать навчіть.

 

 САМОСТІЙНЕ СКЛАДАННЯ ЛИСТА Й ОФОРМЛЕННЯ КОНВЕРТА

► Уявіть ситуацію: ви відпочиваєте в таборі й вирішили поділитися своїми враженнями з кимось. Складіть лист, визначивши адресанта. Оформіть конверт.

 

Домашнє завдання

► У вас є мрія? Напишіть про це Дідові Морозу чи Святому Миколаєві. Оформіть конверт. Дайте прочитати рідним або друзям, щоб і вони потім змогли з вами поділитись своїми мріями.



Чекаю ваших робіт, як завжди, у вайбер або на електронну пошту oksana.zaika@ukr.net.

 


Тема: РМ. Інформація до вебсайта про цікавий випадок із життя класу.

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови твору есе, сформувати уміння створювати есе; доводити чи спростовувати певне твердження шляхом міркування уміння і навички, за допомогою аргументів доводити чи спростовувати істинність думки, відстоювати особисту позицію; виховувати любов до української мови, прищеплювати патріотичні почуття.

 

 

Дорогі діти!

 З вами, безперечно, траплялися найрізноманітніші пригоди — повчальні, веселі, сумні, небезпечні, неймовірні. І вам, напевно, хочеться поділитися тим, що відбулося, розповісти про все так захоплююче, щоб усі заслухалися.

Повчимося ж цікаво розповідати про те, що трапилося з кожним із нас.

 

Прочитайте текст, визначте його тему та основну думку.

                                            Чому не спиться Пилипкові?
     Пилипко по дорозі до школи знайшов ручку. Писала вона двома кольорами — синім і червоним. Треба тільки по черзі натискати.
     Прийшов до школи та й став писати знайденою ручкою.
     На перерві до нього підійшов Петрик. Подивився пильно на ручку та й каже: «У мене така була… загубив».
      Пилипко відчув, як усе тіло його немов жаром обсипало. Він боявся підвести очі. Ледве дочекався, доки Петрик відійшов.
       Після уроків Пилипко рушив додому не тією дорогою, що завжди ходив. Ішов берегами, через греблю. На мосту зупинився. Вийняв з кишені ручку. Довго дивився на бурхливий водоспад, за яким чорнів вир. Кинув ручку у той вир і побіг додому.
       Наступного дня на перерві до нього знову підходить Петрик.
       — А де ж твоя ручка? — питає.
       — Я теж загубив її,— каже Пилипко.
       — Як це дивно…— прошепотів Петрик.
     Тієї ночі Пилипко майже не спав (В. Сухомлинський).

 

- Визначте тип мовлення тексту.
        - Який твір за жанром?
        - Як повелися б ви на місці Пилипка? Сформулюйте основну думку оповідання.

 

Ознайомтеся з пам’яткою.

 

ПАМ’ЯТКА «Як писати інформацію до веб-сайта»

1. Обдумати тему, обрану для допису, сформулювати основну думку.

2. Визначити адресата й мету майбутнього висловлювання.

3. Продумати структуру тексту (вступ, основну частину, висновок).

4. Чітко сформулювати відповіді на запитання: що відбулося? де? коли?

5. Скласти план.

6. Написати текст на чернетці, прочитати та за потреби внести виправлення чи доповнення.

7. Переписати текст.

 

Пропоную написати інформацію на такі теми:

 1. Відзначення якогось свята у вашому класі (школі).

2. Допомога учнів людям похилого віку (дитячому будинку, бібліотеці).  

3. Похід (прогулянка, екскурсія).  

4. Відвідання музею (виставки, театру).  

5. Вечір відпочинку.  

6. Спортивні змагання.  

7. Футбольний матч.  

8. Заняття шкільного гуртка.  

9. Облаштування класної кімнати (шкільного стадіону, музею, подвір’я).      10. Зустріч з відомими людьми.

 

Виберіть собі одну тему, яка найбільше сподобалася, і користуючись пам’яткою, напишіть інформацію

Чекаю ваших робіт, як завжди, у вайбер або на електронну пошту oksana.zaika@ukr.net.

Домашнє завдання:

        Завершити роботу над інформацією.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дистанційне навчання Дорогі діти! На період карантину переходимо на дистанційну форму навчання